Türkiye Verileri ile Sosyal Medya ve 8 Platform

7/24 ulaşabileceğiniz size özel müşteri danışmanı ve özel DDOS koruması içeren metro internet ile şirketinizin en yoğun olduğu saatlerde bile eşit indirme yükleme hızı ile çalışma motivasyonunu koruyun!

Vodafone güvenlik duvarı ile ağ trafiğini denetleyin, yetkisiz erişimleri engelleyin ve zararlı içerikleri önleyin.

 

Tekrardan merhabalar, ikinci bölümümüzde “iş hayatında sosyal medya” konumuzun ikinci bölümünü inceleyeceğiz. Başlığımız: İş hayatında sosyal medya nasıl kullanılır?

 

Öncelikle hızlı bir şekilde sosyal medyanın ne olduğunu hatırlayalım. Sosyal medya nedir, biz bu sosyal medyada neler yapıyorduk? Sosyal medya, bilindiği üzere kullanıcıların bilgi, görüş, ilgi alanları, hobileri, yazılı ya da görsel düşünceleri, ürünleri ve bununla beraber de işitsel paylaşımları yaptıkları platformlar veya araçlar diyebiliriz. Bu sosyal medya platformları tabii ki de tamamıyla etkileşim oluşturmak amacıyla yapılmıştır. Sosyal etkileşimi arttırmak, beraber yapılan paylaşımları başkalarına göstermek gibi düşüncelerden dolayı oluşmuş ve paylaşımları da içine aktarılan alanlardır.

 

Tabii ilk başta 90’ların başlarında ve ortasında web 1.0 diye adlandırdığımız olay vardı: “World Wide Web” yani “www”. Buna biz web 1.0 diyoruz. Ancak 2000’den sonra sosyal medyanın hayatımıza girmesiyle beraber özellikle bunu Facebook çok net bir şekilde gösterdi. Yoksa Facebook’tan önce de herhalde başka sosyal medya mecraları vardı. Bu demin saydığımız, anlattığımız mantıkla iş yapan ama hepsinin farklı nedenleri var. Şimdiki konumuz bu değil. Ancak özellikle Facebook’tan sonra web 2.0 diye tam adlandırabildiğimiz veya tam olarak etkisini gördüğümüz bir çağ, dönem başladı: Web 2.0. Artık buralarda etiketlemeler, beğenmeler, takip etmeler, postalar, dinamik içerikler gibi hem yeni kelimeler hem de yeni alışkanlıklar, yeni düşünme fonksiyonları hayatımıza girmeye başladı.

 

Ancak şu da bilinmelidir ki biz bunu yeni bir medya diyoruz. Bu da bir medya çünkü sosyal medya zaten adı üzerinde ama bir yeni medya ve asla bunun eski medyadan da pek farkı olmadığını göreceksiniz. Biraz daha ilişkilendirmek ve biraz daha yakın hissetmek amacıyla bunu söylüyorum. Eskiden nasıldı? İnsanlar istedikleri bir şeyleri veya daha tutkulu oldukları bir şey yapmak istediklerinde toplantı olabilir, arkadaşlarla buluşmak olabilir, yaptıkları bir üründür, bir hizmettir bunlar olabilir toplantıya gidip bunları anlatıyorlardı veya bir yere gidip anlatıyorlardı, konferanslar yapıyorlardı. Ancak bunlar şimdi ise temel iletişimin bir parçası haline geldi. Bunların hepsini sosyal medya içerisinde yapıyoruz artık. Hele şu anki bu süreçte, bu korona sürecinde korona öncesi yaptığımız şeyleri şimdi dijitalde yapmaya çalışıyoruz. Aslında aynı şeyler yapıyoruz ama artık burada tabii ki fiziksel farklar doğdu ayrı konu ama farkındaysanız aslında sosyal medya bizi yeni bir medyaya taşıdı, yeni bir iletişim alanına taşımaya başladı. O yüzden markalar da artık buraya doğru kaymaya başlıyor. Çok önemli markaların tamamı o eski medyadan yeni medyaya doğru evrilmeye başlıyorlar. O yüzden bizlerin de bu akan süreci görmemiz çok önemli.

 

Peki neden şirketler için sosyal medya önemli? Çok kaba bir şekilde bunu söyledim: Çağ değişiyor, sistem değişiyor. Diye şu an web 2.0’dan konuşuyoruz ama eminim ki yakın bir zamanda web 3.0’dan bahsetmeye başlayacağız. Artık artırılmış gerçeklik ve ürünlerimizi belki evlere aktaracağız. Örnek veriyorum, ben evimde oturuyorum şu an burada bir ürünü inceliyorum. Belki bir gözlüğümüzü takacağım. Herkesin olan bir şey belki bu artık evde böyle her daim var olan bir şey olarak bir çaydanlık gibi düşünün. Her evde varsa bu evde de VR gözlüğü olduğunu varsayalım. Gözlüğü takacağım belki o linke basacağım ve bir anda çaydanlık gözümün önünde olacak. Satın almak istediğiniz ürün veya çaydanlığı almak istiyorsak O çaydanlığı gözlükle görmeye başlayacağım öyle de söyleyebiliriz.

 

Belki de web 3.0 ile birlikte fiziksel olarak bir gözlük takacağım ve belli kollarıma belli bir şeyler takarak bir konferansa hologram olarak katılacağım. Bu da bir etkileşim olacak. Belki orayı göreceğim, belki o bölümde yürümeye başlayacağım, belki bu web 3.0 olacak. Bu sefer de firmalar ona adapte olmak zorunda kalacak. Sistem bu şekilde ilerliyor. O yüzden bunun da en büyük adaptasyonu web 2.0 ile başlayan sosyal medya.

 

Ekrandaki yansımayı demin daha hızlı bir şekilde VR ile anlattım ancak niye önemli olduğundan da bahsettim. Ekranda gördüğünüz gibi sosyal medyamızın akıl haritamızda, planlamamızda, pazarlama stratejimizde ve atacağımız adımların birinde olmamasına imkan yok. Bu çok net. Sosyal medya mecraları kullanmadan marka algımızı geliştirmekte, markalaşmada, ürünlerimizi ortaya koymakta, geri bildirimler almakta, bunları da sosyal medya aracılığıyla yapmaktan başka şansımız yok. Çok hızlı çünkü ve çok doğru geri bildirimler alabiliyoruz. Şimdi göreceğiz beraber.

 

Bir kere en basitinden tabii ki bu iş ticaret. Bu işi biz burada para kazanmak için daha iyi hizmet vermek için yapıyoruz. O yüzden sosyal medya avantajlarından biri de çok kolay, hızlı ve çok makul fiyatlara bu hizmetleri alabileceğimiz, hizmetleri kullanabileceğimiz ve bu hizmetlerin sosyal medya altındaki reklamları da kullanabileceğimiz bir medya aracıdır. Şu anki sistemlerde basılı medya kullanmak istesek çok daha farklı fiyatlar ödemek zorunda kalabiliriz ancak sosyal medyada bunlar çok daha makul fiyatlarla istediğimiz filtreleme özelliği ile istediğimiz alanlara, istediğimiz kişi gruplarına bunları paylaşabiliyoruz. Buna ilerleyen slaytlarda bahsedeceğiz.

 

Özellikle ilk bölümümüzde biraz bahsettim bu akran olayından. Artık insanlar tanıdıklarının önerileri doğrultusunda bir şeyler yapmak istiyorlar. Yani bir yere gitmek istiyorsunuz veya bir ürünü almak istiyorsunuz. Bir bakıyorsunuz ki x kişisi Facebook’ta örnek veriyorum ya Instagram’da örnek veriyorum sosyal mecrasında o x kişisi o ürünü kullanıyor veya o yere gitmiş. Tamam o zaman ben de gideyim. Eğer o kişinin gördüğünden dolayı gidiyorsanız çok güçlü bir ağ kurulmuş demektir. Demek ki ben o kişiye sosyal medya hesaplarından güzel bir algı yaratmışım. O kişi bunu bir şekilde tercih edip gelmiş ve bu geldikten sonra belki de sizin otelde adlandırmış şu an gelmiş diyerek o otelde güzel bir vakit geçirirken, güzel bir kahve içerken, güzel bir manzara karşısında fotoğrafını çekip işte çok mutluyuz dediği anda zaten siz iki defa bu siteyi pazarlamış oluyorsunuz hizmetinizi, ürününüzü. O yüzden insanlar tanıdıklarına güveniyor. O kulaktan kulağa olan %33’lük bir yüzde söylemiştim ben. Kulaktan kulağa medyadaki markalaşması ilerliyor gibi ilk bölümümüzde. Yani %87’si tanıdıklarının bir üründen gidelim bu sefer, ürüne yaptıkları eleştiriye, ürüne yaptıkları incelemeye ve ürüne ilişkin önerilerine güvenerek alıyorlar. Bu hepimizde var, hepimizde daha samimi, daha sempatik ve daha iç rahatlatıcı geliyor bu olay. Ben almak için bu ürünü başka bir arkadaşın da ya ben bu ürünü kullandım çok mutluyum dediği anda dehşet derecede bir yüzde artışıyla o ürüne daha çok ısınıyorsunuz, daha çok güveniyorsunuz, daha çok kendinizi onla beraber hayal etmeye başlıyorsunuz. O yüzden tanıdıklarımızın yorumları çok önemli. Bunlara nasıl yapacağımıza bakacağız ilerleyen bölümlerde beraber ilerleyelim. Kulaktan kulağa çok güçlü bu işte. İnsanlar bunlara bakıyor. Sherpa Blog’un yaptığı bir araştırma doğrultusunda çok daha net spesifik bir şekilde burada yüzde verebiliriz. Sherpa Blog’da sosyal medya kullanıcılarının %87’si tanıdıklarının eleştirme, inceleme ve ilişkinin önerisine güveniyorlar.


Tabii yine aynı şekilde bu da Jüpiter Araştırmaları’nın yaptığı bir datalara var. O da diyor ki satın alma kararı için kullanıcıların, reklam üzerine tanıklarının görüşüne güvenme olasılığı üç kat daha fazla olduğu gözlemleniyor. Mesela bu da aynı yani tanıdıklardan, akranlarla ilerlemek, onların kullandıkları onların sosyal medyada sizin ürünlerinizle veya hizmetlerinizle ilgili bildirimlerde ve paylaşımlarda bulunmaları satın almayı üç kat daha hızlandırabiliyor. Çok önemli bu.

 

Tabi sosyal medya platformu, ekranda da gözüktüğü üzere müşterilerinizle uyum sağlama ve bir hizmet ürünü hakkında ne düşündüklerini öğrenme olanağı sunuyor. Yani sosyal medyaya ürünlerinizi koyduğunuzda, hizmetlerinizi veya bir sürecinizi aktardığınızda veya yeni bir oluşum aktardığınızda geri bildirim almaya başlıyorsunuz çok hızlı bir şekilde. Bu da bize ne düşündüklerini öğrenmemize yarar sağlıyor ve çok hızlı bir şekilde oluyor. Çünkü çok güzel bir ekranda görselimiz olduğuna inanıyorum. Çünkü en üstte bakarsak geleneksel medya pazarlamaya baktığımızda karşı tarafın sürekli monolog gibi diyebiliriz. Sürekli bir mesaj iletiyoruz karşı tarafa, bu en basiti radyo ve televizyonda oluyor çünkü geri bildirim alamayız doğal olarak, sürekli mesaj veriyoruz ancak sosyal medya ise hangi platforma koyarsak koyalım ürünümüzü, mesajımızı koyduğumuzda bu sefer geleneksel gibi değil bizlere tarafsız geri bildirimler, analizler, katılımlar, sohbetler, mesajlar, likelar, followlar, beğenmeler, takipler gibi birçok avantajlarla bize geri dönüyor ve bunun en son üçüncü bölümümüzde işleyeceğiz ama ileriye dönük bir spoiler vermek istiyorum yani bir ara bildirim vermek istiyorum öyle söyleyeyim, yeni bir ürün hizmet geliştirmede ise bu tarz geri dönüşler bizim için çok etkili olacaktır. O yüzden bence ilerleyelim tekrardan.

 

Tabii bunu da destekleyen akran ilişkisini destekleyen sürece baktığımızda, sosyal medyada önce bir mesaj nasıl yayılırdı bir yansıması var karşımızda. Farkındaysanız bir kişi üç kişiye söylediğinde o üç kişi de üç kişiye söylüyordu. Gidiyorum üç kişi var ailem diyelim ya da arkadaşlarım diyelim bu üçüne söylüyorum onlar gidiyor üçer tane kişiye söylüyor ve bu şekilde ekrandaki büyümeye başlıyor, bir ürün hakkında bir düşünce diyelim hadi oradan yola çıkalım. Ancak sosyal medyada bu nasıl olmaya başladı? Devasa bir hale geldi, bakalım nasıl olmuş? Artık farklı platformları kullanarak bu düşüncelerimizi paylaştığımızda bu sistem katlanarak devam etmeye başlıyor çünkü insanlar bunu görüyor ve katlanarak devam ettiği için o bizim istediğimiz geri bildirimler, sohbetler, düşünceler, tarafsız bildirimler nasıl adlandırırsak adlandıralım fotoğraf paylaşımları, görsel paylaşımları, yorum paylaşımları, video paylaşımları hızlı bir şekilde dağılmaya başlıyor ve bu sayede ulaşmak istediğiniz tabi çok iyi bir şekilde filtrelersek tabi bahsedeceğiz ondan. Ulaşmak istediğimiz hedef kitlemize veya personamıza ulaşmaya başlıyoruz süreçte. Kısacası çok net ekranda da güzel bir beğeni işareti var onun altında da artık rekabet sosyal medyada çok net bir şekilde, bütün sistem orada.

 

Peki bunu nasıl başlamamız lazım? Nasıl başlayacağız? Tamam güzel Bora teşekkürler, güzelce ilerliyoruz okey ama nasıl başlayacağız buna sorusunu soruyor olabilirsiniz çok da doğru, nasıl başlayacağız? Öncelikle burada 8 tane bir platform saydık, odaklandık daha doğrusu ondan evvel de Türkiye’deki diğer platformlardan bahsettik ancak buradaki önemli olan platform değil şimdilik.

 

Platforma çok fazla takılmayalım, odaklanmayalım şu an. Önce bir pazarlama stratejimizi belirlememiz lazım, önce bir ürünümüzü, hizmetimizi, sürecimizi ortaya çıkarmamız lazım. Bunun güçlü yanlarını, eksik yanlarını, halk ile veya satacağımız kişiyle, personayla, hedef kitlemizle nasıl bir bağ kurduğunu bulmamız lazım. Çünkü duygusal bir bağ gerekiyor.

 

Akranlardan bahsettik, paylaşımlardan bahsettik, geri dönüşlerden bahsediyoruz. Bir bağ kurması lazım, bu bağı bu görmemiz lazım. Karşı tarafın neden bu ürüne ihtiyacı olabileceğini bilmemiz lazım. Bu sadece sosyal medya için değil genel bir satış pazarlaması, pazarlama stratejisi için yapılması lazım zaten bu. Benim ürünümün farkları ne? Bunun için önce bir adıma ilerlemeliyiz. Önce araştırmalı, dinlemeli ve gözlemlemeliyiz. Sonra bu sosyal medyadaki taktiklerimizi, araçlarımızı kullanmamız gerekiyor. Önce bu şekilde ilerleriz. Önce bir ürünümüzse ürünümüzün güçlü yanları neden insanların hedef kitlemizin veya belirlediğimiz insanların buna ihtiyacı var?

 

Nasıl ürünlerimizi belirlediysek güçlü yanlarını, zayıf yanlarını ve geliştirilmesi veya karşı tarafın ihtiyacının ne olduğunu aktarma konusunu belirlediysek keza hizmetimizde de aynı şeyi yapmamız lazım. Eğer hizmet sektöründeysek keza servislerimizi süreç eğer satıyorsak süreçlerimizi aynı şekilde belirlemeliyiz. Sonrasında araçlara gelmemiz gerekiyor. Sonrasında datalar doğrultusunda hangi platformları kullanmanız gerekiyorsa onları seçmemiz lazım ve onların dönük stratejiler belirlememiz lazım. Örnek veriyorum Twitter’dan bahsediyoruz, neydi? Anlık bildirimlerdi. Demek ki Twitter anlık bildirimse anlık bazı şeyler anlatmalı ürünlerimizin belki Türkiye’nin gündemi veya dünyanın gündemine dönük bir viral çalışma gibi kullanmamız lazım misal veriyorum burada, örnek veriyorum bu doğru veya sizin ürününüze bunu yapmalısınız anlamında söylemedim veya gidip Facebook’ta hemen ürününüzü çekip koymalısınız ki keza YouTube’a da aynı şekilde ya da YouTube’a koyup Facebook’ta paylaşmalısınız ki farklı disiplinler arası, sosyal medyalar arası bir çalışma olsun bunu belirlememiz lazım bu artık ikinci bölüm oluyor, adım oluyor, taktik ve araçları olmaya başlıyor.

 

O zaman biliyoruz veya bizim belirlediğimiz personaların, hedef kitlenin hangi tarafta daha güçlü hangi tarafa daha iyi hitap ediyorsa örneklemeye yeni jenerasyonu Z jenerasyonuna dönük bir şeyler satmak istiyorsak burada kesinlikle YouTube ve Instagram’ı es geçmemiz lazım. Çünkü o kitle tamamen oralarda vakit geçiyor ve onlara dönük de yapmamız lazım. Sadece ürünün bir görseli değil direkt ürünü farklı bir popüler kültürle birleştirerek bunu aktarmamız gerekiyor. Bunlar da taktikler ve araçları oluyor tabi ki de. Bunlar tabii ki satıcının belirleyeceği şeyler, benim söylediklerim tabi ki sizlere uymayabilir örnekte benim anlattıklarım. O yüzden strateji, strateji, strateji. Peki işletmenizde bu sosyal medya kullanımının 7 yolu var. Biz 7’ye indirgedik böyle hemen basitleştirmek istedik. 7 yolumuz var demin anlattığım şeyler benzer aslında. Bu 7 yola bakacağız ikinci bölümümüzün sonlarına doğru. Demin söylediğim gibi çok iyi araştırmaları gözlemlemeliyiz ilk başta ilk adım atarken ancak ikinci adımda bu taktik ve satış olayından da satışa odaklanacak, sonlandıracak duruma gelmek istediğimizi söyleyebilirim, çok iyi bir hakla ilişkiler aracı olabiliyor sosyal medya.

 

Müşteri birebir iletişim halinde olmak en rahat ve en etkili yöntem olmaya başlıyor. İlk bölümde bahsetmiştim Twitter satış öncesi ve satış sonrası amaçlı kullanan bir bölgedir, bir araçtır çok hızlı bir şekilde halka ilişkimizi oradan yönetebiliriz. Ya da müşteri desteği, hemen yansımada gördünüz gibi sosyal medya sayesinde şirketler kendi müşterilerine bağlantı içinde olup onların olumlu ya da olumsuz yorumlarından yola çıkabilirler ve buna zaman kaybından engellemiş oluyoruz. Yani çıkardığınız bir ürünle alakalı eğer hakikaten doğru bir geri bildirim alabiliyorsak sosyal medyadan, Twitter'dan, Instagram'dan, Facebook'tan hemen hızlı bir şekilde o an geri alabileceğiz bir durumsa hemen geri alabiliriz yaptığımız hatayı veya yerleştirdiğimiz çok hızlı bir şekilde oluyor bu sayede.

 

Pazar araştırması, pazarlama planımız geliştirebiliriz demin dediğim gibi Y ve Z'ye iş yapmak istiyorsak, satış yapmak istiyorsak ve onlara dönük bir şeyler yapmak istiyorsak, bir algı, marka çalışması yapmak istiyorsak o zaman YouTube kullanmamız lazım yine örnek veriyorum. Peki YouTube'da insanlar, firmalar nasıl ürünleri aktarıyor? Ürünleri bir reklam günü koyuyor? veya Youtube'a bir reklam mı koyuyorlar? veya reklam olmadan yola çıkarsak YouTube'da ürünleri nasıl sergiliyorlar. Bunlara bakabiliriz. Bizim ürünümüz, hizmetimiz acaba hangi YouTube'da ürün tanıtımına, hizmet tanıtımına uyuyor oradan bir araştırma yapabiliriz. nasıl kullanıyor acaba firmalar bunu? Dünyadakiler nasıl kullanmış? Türkiye'dekiler nasıl kullanıyor? biz acaba bunun üzerine ekleyebiliriz ve insan bilgisini çekebiliriz? O yüzden bir araştırma yapmamız için kocaman bir kütüphanemiz var karşımızda. Bazen Amerika'yı yeniden keşfetmemek lazım böyle bir tabir vardır yeniden keşfetmeden bir var olduğunu görmemiz lazım ki üzerine koyarak farkımızı bulalım. O yüzden önceden yapılmış var diyerekten çok hızlı bir şekilde araştırmamıza yapabileceğimiz örneklerinde bol bol örneklerine olduğu alanlar var.

 

Yeni ürün geliştirme günümüzde ikinci bölümümüze bahsetmiştik, ilk bölümümüzde de bahsetmiştik. Bize gelen geri bildirimler ile biz yeni bir üründe geliştirebiliriz yani bir inovasyon da yapabiliriz, çok dikkatli ve planlı ilerlemesi lazım. Yani satış sonrasında örnek veriyorum geri bildirim aldığımız ürün hakkında ki bu hizmet de olabilir tabii ki üründen ilerliyorum şu an ürün hakkında geri bildirim aldığımız o bildirimleri çok iyi toparlayıp, çok iyi analiz edersek karşı taraftaki müşterimizin, hedef kitlemizin veya tanımadığımız personanın bildirimiyle onun acısını anlayarak, ihtiyacını anlayarak yeni bir ürün, bir hizmet çıkarabiliriz. Bu da çok önemli, bunu biz aslında müşteriyle inovasyon diye adlandırır müşteri ile beraber inovasyon olmaya başlıyorlar. Bu da bir alan sırf bu yüzden de kullanılıyor sosyal medya.

 

Sosyal medya, sadece markalaşma veya halkla ilişkiler için değil, aynı zamanda yeni ürün geliştirmek için de kullanılabilir. Hatta kendi ürününüzü tanıtırken rakiplerinizi de dikkatlice inceleyebilirsiniz. Rakip firmaların müşterileri, rakiplerinin ürünleri hakkında neler söylüyor olabilir? Bu geri bildirimleri kullanarak kendiniz için yeni ürün fikirleri geliştirebilirsiniz; bu da size büyük bir fırsat sunar.

 

İşe alma ve ekip oluşturma konusunda, özellikle LinkedIn gibi ağırlıklı olarak iş odaklı bir platformun büyük avantajları bulunmaktadır. LinkedIn'de, işinizle ilgili veya aradığınız özel bir yetenek veya bölümle ilgili insanları bulma konusunda oldukça etkili bir alandır. Diğer sosyal medya platformları da benzer özelliklere sahip olabilir, ancak LinkedIn bu konuda öne çıkar ve işe alma, mülakatlar, özgeçmiş toplama ve yeni iş fırsatları yaratma gibi alanlarda büyük fayda sağlayabilir.

 

Promosyonlar, günümüzde sosyal medyada oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Promosyonlar, özellikle sosyal medyanın gücünü kullanarak önceden var olmayan bir hayran kitlesi oluşturmanın başarılı bir yolunu sunar. Bu, takipçilerinize promosyonlar sunarak hem marka bilinirliğini artırmanızı hem de takipçilerinize karşı markanıza olan sempatiyi ve bağlılığı artırmanızı sağlayabilir. Örneğin, basit çalışmalarla indirim kuponları vermek veya özel ürün avantajları sunmak takipçilerinizi mutlu edebilir. Bu, etkileşimi artırır ve takipçilerinizin, aynı zamanda arkadaşlarının da işinizle ilgilendiğini görmelerine yardımcı olur, ayrıca web sitenizin ve sosyal medya hesaplarınızın trafiğini artırır. Bu nedenle, promosyonlar gibi uygulamaları sosyal medya stratejilerinizde kullanabilirsiniz. Özellikle özel günlerde, bayramlarda veya haftalarda bu tür promosyonlar oldukça etkili olabilir.

 

7. madde satışla ilgilidir. Yansıtta gördüğünüz gibi, yeni platformlar sayesinde satış yeteneği artmaktadır ve giderek daha fazla perakendeci, sosyal alışveriş merkezlerinin içindeki fırsatları değerlendirmeye başlamaktadır.

Yani, buradaki asıl amaç satıştır. Satış yapmak istiyoruz. Ne kadar bu metinde iki maddeyi ele almış gibi görünsek de, aslında halkla ilişkilerde de, aynı şekilde amacımız satışla dolaylı bir ilişki kurmaktır. Bu, müşteriyi tatmin edip memnun etmek ve gelecekteki satışları artırmak anlamına gelir. Ancak satışla ilgili 7. maddeyi vurgulamamızın nedeni, buradaki bir kelimenin büyük bir rol oynadığı kilit bir nokta bulunmasıdır: 'Sosyal alışveriş merkezi'. Artık adından da anlaşılacağı üzere, sosyal medya platformları bir alışveriş merkezi haline gelmiştir ve tüm perakendeciler bu değişime ayak uydurmaya çalışmaktadır. Özellikle bu pandemi döneminde online satışların ne kadar arttığını ve hangi alanlarda azaldığını gözlemledik.

 

Çok net bir şekilde görüyoruz, özellikle elektronik eşyalar, yiyecekler, diğer ihtiyaçlar ve mobilya gibi ürünlerde fiyat artışları yaşanıyor, ancak bazı ürünlerin fiyatları düşmeye başladı. Bu sistemde dikkatle okunması gereken bir durum. Bu yüzden bu yer, bir alışveriş merkezi veya bir mağaza gibi, detaylı bir strateji geliştirmemiz gereken bir yer.

 

Ancak sosyal medyada bazı hatalardan kaçınmamız gerekiyor. Bu hataları hızlı bir şekilde ele alacağım. Bu hatalar neler olabilir? Zorla satış yapma. Ürünü hemen alın, işte böyle yapılır, şu kadar süre indirimde olacak gibi hızlı satış taktiklerinden kaçınmalıyız. Satış elemanlarının kullanılması gerekmeyebilir ve bu tür satış jargonları kullanılmamalıdır. Biz burada sadece bilgilendirme yaparak satış yapıyoruz, doğrudan satış yapmıyoruz ve bu çok önemli. Aksi takdirde, zaten ilgilenen insanlar kendi ihtiyaçları doğrultusunda çevrimiçi alışveriş sitelerine giderler. Bizim amacımız, markamızı ve algımızı güçlendirerek satış yapmaktır.

 

Bu nedenle, doğru bilgileri karşı tarafa aktarmalı ve baskı yapmamalıyız, en azından satış dilini ve jargonunu kullanmamalıyız. Doğru bilgileri aktarmalıyız, bu konuyu daha önce de belirtmiştim. Doğru bilgileri aktarmalı ve diğer hesapları veya yerleri taklit etmek yerine şeffaf olmalıyız. İlgili ürünler veya hizmetlerle ilgili ne öğrenmek istiyorsanız, bunları açıkça iletmeliyiz. Karşı tarafın aklında soru işaretleri bırakmamalıyız ve hızlı geri dönüşler yapabilmeliyiz, bu nedenle şeffaf olmalıyız.

 

Bu da çok önemli, özellikle sosyal medyanın yaygınlaştığı andan itibaren, herkes sanki büyük bir derdi varmış gibi görünüyor, ancak aslında bu durum çok fazla öneme sahip değil. Bu nedenin neden önemli olduğunu şimdi açıklayacağım.

 

Gerçekten önemli olan şey, takipçi sayıları değil. Bu yarışa katılmamız gerekmez. Bin takipçiniz, on bin, yirmi bin veya yüz bin takipçiniz olması gibi bir dertle uğraşmayalım. Takipçi satın almak kötü bir şey değil tabii ki, böyle bir şeyi kullanmak veya düşünmek istemiyorum demek istedim. İnsanlar bu konuyu düşünüyorlar, ancak bu aslında çok da önemli değil.

 

Burada gerçekten önemli olan şey, organik bir topluluğun oluşturulmasıdır. Eğer ürününüz varsa ve yüz bin takipçiniz varsa, bu takipçileri satın alarak elde etmediyseniz, bu konuda size destek vermiyorum. İşte böylece bir şeyleri takip eden ve ilgi gösteren gerçek müşterilerinizin olduğu organik bir takipçi sayısına ulaşmamış olursunuz.

 

Bu durum, size gerçekten doğru geri bildirimler sağlamaz ve doğru halkla ilişkiler, yeni ürün geliştirme, doğru satış ve geri bildirimler gibi önemli şeyleri sizi desteklemez. Ancak bu süreci yavaşça, organik olarak ürünlerinize veya hizmetlerinize ilgi gösteren ve satın alan müşterilerinizle bir topluluk oluşturarak yaparsanız, daha doğru geri bildirimler alırsınız ve daha başarılı yeni ürünler ve hizmetler geliştirebilirsiniz.

 

Bu nedenle güçlü bir topluluk oluşturmak çok daha önemlidir. Bu da çok sık yapılan bir hatadır: müşterinizle savaşıp kazanmayı beklemek. Müşteriyle savaşılmaz, çünkü her tür müşteri mevcuttur ve her türden motivasyon kaynağına sahip müşteri vardır. Sizin ürününüzü eleştirenler, övgüde bulunanlar, ilgisiz olanlar gibi her tür müşteri mevcuttur ve onlarla savaşmak yerine, onlara sistemi anlatmak gerekir.

 

Örnek vermek gerekirse, bir hizmet sektöründe olduğumuzu varsayalım. Bir müşteri dükkanınıza, işyerinize veya ofisinize geldiğinde, onunla saygılı ve ihtiyaçlarını çözme isteğiyle iletişime geçeriz. Aynı şekilde, sosyal medyada da bu yaklaşımı sürdürmeliyiz, savaşmak yerine iletişim kurmalıyız. Özellikle Facebook'ta, YouTube'da veya diğer platformlarda sıkça görüyorum ki kanal sahipleri veya firma sahipleri, ajansları veya kendi iç departmanları varsa savaşa girme eğiliminde olabiliyorlar. İnatlaşma gibi olumsuz bir sürece dönüşebiliyor. Bu iyi bir yaklaşım değil, inatlaşmak yerine iletişim kurmalıyız.

 

Nasıl bir şekilde cevap verebileceğimizi, eksiklikleri web sitesinde veya sosyal medya platformlarında nasıl giderip düzeltebileceğimizi düşünmeliyiz. Bu düzeltmeleri veya farklı bildirimlerle bu konuyu müşterilere aktarabiliriz. Bu süreci bir savaş olarak görmemeliyiz. Hedef takipçilerimizi kaybetmek yerine, onları elde tutmalıyız. Bu çok önemlidir. Organik büyüme konusunu ele aldık, ancak unutmayın ki bu potansiyel müşterileriniz olabilir ve gelecekte sizin müşterileriniz haline gelebilirler. Bu potansiyeli gözden kaçırmamalıyız.

 

Örnek veriyorum, eğer mobilya satıyorsanız, yarın öbür gün evlenecek olan çiftler gibi şu an evlilik çağında olan kişiler potansiyel müşterilerdir. Evlilik çağına gelmiş, nişanlı veya evlenecek durumda olan insanlar, mobilya alışverişi yapma ihtimali yüksek kişilerdir. Bu potansiyeli daha iyi takip etmeli ve onların ilgisine odaklanmalıyız. Onların ilgisine yönelik sosyal medyada bildirimler, kampanyalar ve promosyonlar yapmalıyız ki onları çekebilelim.

 

İkinci bölümün sonuna geldik, burada gördük ki artık yeni nesil medya platformlarında müşterilerimizden ve takipçilerimizden hızlı geri dönüşler alabiliyoruz. Bu geri dönüşlerle halkla ilişkileri, satış öncesi ve sonrasını iyileştirebilir, yeni ürünleri geliştirebiliriz. Ayrıca, yeni ürünlerimizi karşı tarafa tanıtabiliriz. En önemlisi, potansiyel müşterilerimizi yakalama konusunda farklı yollar deneyebiliriz. Karşı taraftaki potansiyel müşterilerin ilgi alanlarını ve "takıldıkları" yerleri gözlemleyerek markamızı, marka kültürümüzle uyumlu bir şekilde daha ileriye taşıyabiliriz. Bu bir strateji gerektirir ve planlamayı gerektirir.

 

Şimdi üçüncü bölümde ise, bu sosyal medya platformlarını nasıl avantajımıza çevirebileceğimizi ve neler yapabileceğimizi göreceğiz.

Bora Kaykayoğlu ・ 26 dk