Arama Motoru Optimizasyonu

Merhaba, ben Kübra Kanber. Sizlerle arama motoru optimizasyonu hakkında konuşacağız. SEO yani arama motoru optimizasyonu nedir? diye düşündüğümüzde, Google, Yandex, Bing gibi arama motorları içerisinde sorgu yapan kişilerin sağlıklı bir şekilde sonuç almasını sağlamak için yaptığımız çalışmaları düşünebilirsiniz. Yani, bir sitede herhangi bir sorguyu arattığınızda, bunu Google gibi düşünebilirsiniz, Yandex gibi veya Bing gibi. Bu platformlarda görünür olmak, eğer bir e-ticaret siteniz varsa ürünlerin satışını artırmak veya bir içerik sitesi ise içeriklerin daha fazla okunmasını sağlamak gibi genel bir perspektiften bakıldığında önemli bir çalışma alanıdır.

 

"Neden bizim için önemli?" diye düşündüğümüzde, yaklaşık olarak her gün 3 milyondan fazla arama yapılıyor. Özellikle Türkiye'de, Google'ın en yaygın kullanıldığı platform olduğunu düşündüğümüzde, %93-94 civarında insanların bir konuyu araştırmak istediklerinde arama motorlarına başvurduklarını gözlemliyoruz. Örneğin, "SEO nedir?" gibi bir sorgu, bu açıdan düşünülebilir. İlk etapta bizimle tanışan ve sürece dahil olan ilk arama motoru Google'dır. Dolayısıyla sürecin temelini buradan başlatıyoruz.

 

Bu sorgunun yanı sıra, kendi sitelerimizin bu sorgulara yanıt vermesi de büyük öneme sahiptir. Herhangi bir kelimeyi Google'da arattığımızda, ilgili sorgunun sonuçlarında kendi sitemizin görünmesi, hatta belki ilk veya ikinci sayfada bulunması, SEO kalitemizi belirler ve SEO hedeflerimizin temelini oluşturur.

 

Ayrıca, eğer bir e-ticaret sitesi işletiyorsak ve ürün satıyorsak, bu ürünlerin satışlarının yönlendirilmesi veya bir içerik sitesine sahipsek, içeriklerin daha fazla okunmasını sağlamak amacıyla SEO'yu düşünüyoruz. Aynı şekilde, bir kurumsal sitemiz varsa, kullanıcıların bu siteye ulaşması ve istediğimiz mesajı vermemiz için SEO'yu kullanıyoruz.

Dolayısıyla, bu maddelerin bütünü olarak baktığımızda, SEO nedir? Anlamı genel anlamda, arama motorlarında görünür olmak, arama motorlarının kriterlerine uygun bir hale gelmek ve sonucunda sitemiz içerisinde hedeflediğimiz amacı başarılı bir şekilde uygulayabilir hale gelmek gibi düşünebilirsiniz. SEO'yu anlayabilmemiz için, kullanıcıların neden belirli kelimeleri aradığını anlamamız gerektiğini unutmamalıyız, çünkü SEO çalışmaları aslında kullanıcı odaklıdır.

 

Evet, elbette arama motorlarının kriterlerini temel bir yol haritası olarak kullanıyoruz, ancak en önemli olan şey kullanıcılara sunduğumuz hizmettir. Bu nedenle, kullanıcıların aradıkları kelimelerin niçin olduğunu anlamlandırabilmek büyük bir öneme sahiptir. Temelde, bu arama sorgularının niyetlerini net bir şekilde anlamamız gerekmektedir. Örneğin, her yaş aralığındaki kişilerin farklı niyetlerle sorgular yapabileceğini anlayabilmeliyiz. Örneğin, 20 yaşındaki bir kişi boy uzatma egzersizleri veya kariyer hedefleri gibi farklı niyetlerle sorgular yaparken, 30 yaşındaki bir kişi evlilik, üniversiteye başlama veya kariyer değişikliği gibi farklı niyetlerle sorgular yapabilir. Bu niyetleri tam olarak anladıktan sonra, sayfalarımızı SEO olarak optimize etmek daha verimli hale gelir ve doğru kitleye ulaşma konusunda daha etkili olur.

 

Ayrıca, arama sonuç sayfaları içinde birden fazla çeşitte sorgu sayfalarını gözlemleyebiliriz. Örneğin, son dönemlerde Google, kullanıcıların sorgularına doğrudan yanıt verme eğilimindedir. Kullanıcı bir soru sorduğunda, Google cevabı doğrudan sunar. Bu, kullanıcının ihtiyacını daha hızlı ve etkili bir şekilde karşılamayı amaçlar.

 

Arama motorları, kullanıcının taleplerini daha iyi anlamak ve onlara daha iyi hizmet sunmak amacıyla sürekli olarak gelişmektedir. Bu, kullanıcı odaklı bir yaklaşımın temelidir ve sürekli bir öğrenme süreci içinde kendisini geliştirir.

Dolayısıyla biz de aynı şekilde, örneğin bir firmamız var. Bu firmanın Google'da görünür olmasını istiyoruz. Direkt işte haritalarda çıkmasını istiyoruz. Ayrıca, hangi saatlerde açık, hangi saatlerde kapalı olduğunu anlamlandırmak istiyoruz. Bu konularda çalışmaları, birebir Google'a veya herhangi bir arama motoruna sağlıklı bir şekilde sunacak yapıda oluşturmamız gerekiyor. Bu sayede kullanıcılara ulaşabiliriz.

 

Bir başka konuda da aynı kelime tipine sahip olan sorgularda kullanıcıların arama yapan insanları niyetleri bambaşka haller alabiliyor. Örneğin, modelleri şeklinde olan bir yapı düşündüğümüz zaman, bir tane kahve saç modelleri, bir tanesi ayakkabı modelleri gibi düşünelim. Kahve saç modelleri sorgusu yapan insan içerik ve görsel niyetiyle bu tarz sorguları görme amacıyla aslında bu arama yapıyor. Dolayısıyla Google sonuçlarında da bize bu şekilde cevaplar veriyor.

 

Ancak ayakkabı modelleri şeklinde bir arama yapmak isteyen insan, daha fazla ayakkabıları almak amacıyla bu aramayı yapıyor. Buna dair tabii ki yeni görseller örnekler olabilir ve alt kırılımları da olabilir; ilgili ayakkabı modellerinin topuklu gibi, dolgu topuk gibi. Ancak esas amaç, esasında alışveriş yapmak, bir e-ticaret sitesine yönelik bir çalışma yapmak ve buraya ulaşmaktır. Bu nedenle arama motorları da bize bu şekilde sonuçlar veriyor.

 

Dolayısıyla bizim odaklandığımız kelimelerin niyeti kullanıcılar tarafından nedir? Ne şekilde sorgu görmek isterler? Ne şekilde cevap vermek isterler? Bunu anlamlandırıp ona göre yapımızı kurmamız gerekiyor. Bu faktörler, aslında bütün bu SEO amacının ana mihenk taşını oluşturur, diyebilirim.

 

Baktığım zaman anahtar kelime araştırması yapıyoruz veya site haritası optimizasyonu yapıyoruz. Belirli bir satıcı kurguluyoruz ve içeriğimizi ona göre oluşturuyoruz. Trafik görüntüleme gibi farklı farklı bütün trafik akışını site içerisinde anlamlandırıyoruz. Buna göre bir strateji oluşturuyoruz. En başa dönüp bunu kurgusuna da sağlayabiliyoruz veya sıralamalarımız içerisinde ne şeklinde sorgular var? Biz hangi sırada? Rakiplerimiz hangi sırada? Bunların analizlerini yapıyoruz ve gün sonunda Google'ın da bize önerdiği, site içerisindeki yapının sağlıklı olmasına bağlı olarak kendisini de ekstra istediği web site optimizasyonları sağlıklı bir şekilde kurgulayıp, ona göre genel bir strateji ve plan dahilinde arama motoru optimizasyonun akışını kurgulayıp, ona göre adım adım aksiyonlar alıyoruz, diyebilirim. Çok teşekkürler.

Kübra Kanber ・ 7 dk