Sanal gerçeklik yoluyla iş yerinde ırkçılıkla mücadele

Sanal gerçeklik yoluyla iş yerinde ırkçılıkla mücadele

Çalışanlara, 360 derecelik bir sanal gerçeklik deneyimi yoluyla bilinçsiz önyargıyla nasıl başa çıkacakları öğretiliyor.

 

Londra (CNN Business) Çalıştığınız yerde iş arkadaşlarınızdan biri ırkçı bir yorumda bulunsa ona karşı çıkar mıydınız yoksa bunu göz ardı mı ederdiniz?

Bu, ABD'deki girişimci Vantage Point'in, iş yerinde ırk ayrımcılığının üstesinden gelmek için eğitim programında sunduğu birçok senaryodan biri.
2017 yılında Los Angeles'ta kurulan şirket, çeşitlilik, kapsayıcılık ve bilinçsiz önyargı üzerine kurslar sunuyor. Sanal gerçeklik (VR) başlığı kullanan çalışanlar, gerçek olaylara dayanan senaryolara dâhil edilerek bir ayrımcılık sahnesinin gelişimini izliyorlar ve buna ne tepki verecekleri soruluyor.

Şirketin kurucusu Morgan Mercer, iş yerinde hem ırkçılığa hem de cinsiyetçiliğe maruz kalmış çift ırklı bir kadın. Bu deneyimleri yaşamamış insanların bunun nasıl bir his olduğunu anlamalarını istiyor ve VR teknolojisinin mesajı iletmede paha biçilmez olduğuna inanıyor.

CNN Business'a "Kişiyi gerçek anlamda başkasının yerine koymanın ne kadar etkili olduğunun farkına vardım." diyor. "Birinin, yanından her geçtiğinizde irkilmesinin, sokakta size bağırarak birtakım sözler söylenmesinin ya da birinin size biraz fazla yakın durmasının nasıl bir his olduğunu ilk elden deneyimlemenizi sağlıyoruz."

İş ve işe alım web sitesi Glassdoor tarafından yapılan araştırmaya göre, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Fransa ve Almanya'da ankete katılan yetişkinlerin ortalama olarak yaklaşık üçte biri, iş yerinde ırkçılık deneyimlemiş veya buna tanık olmuş. Bu tür bir ortam, etnik azınlıklardan personeli elde tutmayı zorlaştırabiliyor.
Dahası, çeşitlilik sonuç açısından da iyi. 2020 McKinsey raporuna göre, daha çeşitli bir iş gücüne sahip şirketlerin daha başarılı olması muhtemel. 15 ülkede 1.000 şirkette yapılan ankette, etnik çeşitlilik açısından en üst çeyrekte yer alan işletmelerin, en alt çeyrekte yer alanlara göre %36 daha kazançlı olduğu ortaya çıktı. %30'dan fazla kadın yöneticiye sahip şirketlerin performansı da daha az olanlara göre daha yüksek.

 

Kendini başkasının yerine koymak

 

Başlangıçta, şirketler için cinsel taciz karşıtı eğitim vermeye odaklanan Vantage Point, şimdi cinsiyet eşitsizliğinden cinsel yönelim ve ırka dayalı zorbalığa kadar her tür önyargıyı kapsıyor. Bu yaz, sistemik ırkçılığı ve Black Lives Matter (Siyahların Hayatları Önemlidir) hareketinin gündeme getirdiği sorunları kapsayan bir kurs başlattı.

Yaklaşık 4 milyon dolarlık fon toplayan girişim, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, İrlanda ve Fransa'daki şirketlerle çalıştı. Müşterileri arasında ABD telekomünikasyon devi Comcast, uluslararası hukuk firması Latham and Watkins ve Google'ın Şubat ayında 2,6 milyar dolara satın aldığı veri analizi firması Looker yer alıyor.

Artık Google Cloud'un çeşitlilik iş ortağı olan Cornell Verdeja-Woodson, 2019 yılında Looker'ın çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılıktan sorumlu küresel başkanıyken, şirket Vantage Point'in eğitimine dünya çapında yaklaşık 200 çalışan kaydettirmişti.

CNN Business'a "Çoğu kuruluş gibi biz de iş gücümüzü nasıl çeşitlendireceğimize odaklanıyorduk." diyor.

Verdeja-Woodson, işe alma sürecinde bilinçsiz önyargı konusunda çalışanları eğitmek için geleneksel eğitim yöntemlerinin ötesine geçmek istedi. "Eğitimde oturup slaytlar gösterebilir ve bunun üzerine konuşabiliriz ama insanlar bunu görmek istiyor." diyor. "Ancak deneyimin içine girdikten sonra 'İşte şimdi daha iyi anlıyorum.' diyorlar."

Verdeja-Woodson, eğitimin doğrudan etkisini ölçmenin zor olduğunu kabul ederken, çalışanlardan gelen geri bildirimlerin son derece olumlu olduğunu söylüyor. Hem bilinçsiz önyargı konusundaki farkındalığın hem de sorunun üstesinden gelme konusundaki güvenin arttığını belirtiyor.

Mercer, şirketlerin başarıyı farklı şekillerde ölçtüğünü ve personeli elde tutma konusundaki ilerlemeyi takip etmenin de buna dâhil olduğunu söylüyor.

"Ortaya farklı bakış açıları koymak inanılmaz derecede önemli çünkü esas çeşitliliği böyle yakalarsınız." diyor. "Şirketlerin kendi içlerinde geliştirmeye çabaladıkları öğrenme, eğitim, yenilik ve ilhamı gerçek anlamda yaratacak dinamik perspektif ve fikirler böyle ortaya çıkar."

 

 

Nell Lewis, CNN Business

23 Kasım 2022