2. Veri Analitiği ve Yapay Zeka

Sosyal ve mobil kelimelerinin arkasından analitik demeden devam edemeyiz. Analitik veri, saklanan veri, veri saklıyoruz. Bugün dünya ekonomisini dört katı büyüklüğünde veri sakladığımızı biliyoruz. Her gün 2.5 kentilyon byte saklıyoruz. 2.5 kentilyon byte ne kadar yapıyor derseniz eğer, bunları küçük CD'lere koyarsanız 4 ev büyüklüğünde olur. Veri miktarından çok, artık her şey veriye bağlı. Kim ne kadar çok verisi varsa para veriyor. Veri madenciliği diye yeni bir kariyer başladı, veri mühendisliği var, veri yönetimi var. Bunlar 1990'lı yıllarda bilgisayar mühendisliğinin küçük bir dalıydı, şimdi veri mühendisliği bir mühendislik dalı olmaya başladı. Ve sıkı durun, dünya tarihindeki son iki yılda üretilen veriler, bugüne kadar yaratılmış verilerin %90'ına bedel. Verileri sakladığımız zaman petrol kadar kıymetli oluyor. Yani petrol bile bugün bizim için değerli bir kaynak iken, artık diyorlar ki veri yeni petrol. Bu yüzden yapacağınız operasyonlarda veriye çok önem vermeniz gerekiyor, işletmenizde veri mantığını anlayan elemanlar yetiştirmeniz gerekiyor. Veri eskiden CRM'di, ama bugün onun ötesine geçti. Petrol gibi değeri çok yüksek olan veri altyapısı, sizin maliyetlerinizi düşürebilir, ileride size büyük katma değer sağlayabilir.

 

Bu kadar mobil telefon, bu kadar mobil veri, bu kadar sosyal sistem derken en büyük değişim faktörlerinden bir tanesi ise Cloud oldu. Cloud neydi? Cloud, hayali bilgisayarların bulunduğu çiftliklerdir. Bunları görmüyoruz, ama bunlar fiziksel olarak bir yerde duruyor. Dünyada böyle 35-40 tane veri çiftliği var. Bu çiftlikler sizin verilerinizi saklıyor. Artık küçük flash diskinize ihtiyaç duymadan internet üzerinden istediğiniz bilgilere gidebiliyorsunuz, istediğiniz bilgileri buradan indirebiliyorsunuz, istediğiniz ülkelerle ilgili verilere buradan erişebiliyorsunuz. Veri sistematikleri inovasyonun temeli, tam odağında inovasyon var.

 

Bunun üzerine mobilite var. Mobiliteyle birlikte maliyetleri düşürüyorsunuz, bununla birlikte yeni bir iş dünyası yaratabiliyorsunuz. Demek ki bugün SMAC kavramı (Sosyal, Mobil, Analitik ve Cloud kavramları), önümüzdeki yılların en büyük rekabetçi araçları olacaklar. Burada bitmedi, bir de başımızda çok yeni bir kavram var: önümüzdeki yılların kariyer alanı, meslek alanımızın büyük bir kavramı olacak olan yapay zeka. Yapay zeka mühendisliği önümüzdeki beş yıl içinde müşterilerinizin yarısından çoğu sizin ürettiğinizle ilgilenmeyecek. Onların asıl ilgisi, ürettiğiniz hizmetlerde ve ürünlerde yapay zeka unsurlarının ne kadar olduğuyla ilgilenecekler. Özellikle Z jenerasyonu dediğimiz 2000'de doğan çocuklarımız ise sizin ürünlerinizin tamamen yapay zeka tarafıyla ilgilenecekler.

 

Cep telefonları bunun en güzel örnekleri, ev internetleri bunun ne güzel örnekleri. Ne ararsanız birkaç gün sonra size o konuda dolu bilgiler gelmeye başlıyor. Bunun sebebi ise çünkü arkada korkunç bir yapay zeka algoritması yaşıyor. Bu beş yıl sonra yapay zeka bir üst seviyeye gidecek, artık operasyonun içerisine girecek. Fabrikalarda daha hızlı üretim yapabileceksiniz, müşterilerinizi daha hızlı anlayabileceksiniz. On yıl sonrasına baktığımızda üretim sahasında yapay zekayla donanmış robotlar, sistemler, sizlerle haberleşen ülkeler ve kıtalar arası bilgi Cloud yapılanmalarıyla yapay zeka, sizlerin sisteminin içerisine girecek. Dijital asistanlarla birlikte daha rekabetçi bir dünyada ürünlerinizi pazarlamaya çalışacaksınız.

Prof.Dr. Ruhi Kaykayoğlu ・ 5 dk