Pazarlama Stratejisinin Belirlenmesi

Siber güvenliğinizi son teknoloji çözümler ile güvence altına alın!

Kolay kurulum ve kullanım sunan Vodafone Antivirüs çözümü ile fidye yazılımı, kötü amaçlı yazılımlara karşı önlem alın, tehditlerin önüne geçin.

 

Herkese merhaba ben Sibel Dervişoğlu. Smart Dijital E-ticaret Danışmanlık firması kurucusuyum. Bugün sizlere e-ticarette stratejik planlama ve satış artırma ipuçlarından bahsedeceğim.

 

Eğitim konularımız üç ana başlıktan oluşuyor. Bunlardan ilki genel yol haritasının belirlenmesi ile birlikte markamızı en iyi şekilde dijital de anlatmanızı sağlayan unsurların netleşmesi, pazardaki konumlandırmamızla alakalı.

 

2. bölümde ise daha fazla eyleme yönelik çalışmalardan bahsedeceğiz ve en son bölümde satış ve satış sonrası içeren daha katma değerli çalışmalardan bahsediyor olacağız.

Birinci bölümde genel yol haritasının belirlenmesi ile ilgili ana unsur somut durum tespiti yapmak. Somut durum tespiti bize mevcut ve olası riskleri değerlendirerek farklı ve yenilikçi çözümler bulma imkanı sağlar ve elde edilen sonuçlarla da yol gösteren stratejiler oluşturmamıza neden olur.

 

Bunu yaparken hedeflenen noktaya ne şekilde ve ne maliyette ulaşacağımız çok önemli. Hedeflenen pazarın belirlenmesi, fırsat ve tehditlerin neler olduğu, fiyatlandırma ve ürün konumlandırma gibi unsurlar da bu aşamada bizim için önemli çünkü Pazar, rekabet yoğun bir pazar ve bu pazar içerisinde bizimde ürünümüzü ve markamızı doğru konumlandırmamız için rakiplerimizi de kendimiz kadar iyi biliyor olmamız gerekiyor. Ancak nerede olduğumuzu bu şekilde doğru tespit ederek varmak istediğimiz noktayla ilgili da stratejik adımlar atabiliyor olacağız. Pazarlama stratejisinin belirlenmesi ise genel yol haritamızı belirledikten sonra en önemli iki unsur. Burada en önemli aşama hedef müşteri segmenti ve markanın konumlandırıldığı yere paralel olarak müşterilere ne şekilde ulaşacağımızı belirlememiz. Sürdürülebilirlik ve rekabet gücü ön plana alınarak farklı ve yenilikçi çözümler bulmak en önemli unsurlar. Hangi mecralarda olacağımız, rekabet çarkında hangi noktada olduğumuz, marka kimliğimizin ürünümüzle uyumlu olup olmadığı gibi ana unsurlar burada çok önemli. Altını çizerek değinmek istediğim konu daha sonra da bahsedeceğimiz sürdürülebilirlik konusu. Başarılı bir strateji başarılı bir planlamayla paralel olarak elde edilir. Burada da önemli nokta sürdürülebilir bir projedir.

 

Mevcut ürün ve hizmetlerin müşterilere neler sunacağı, neler kazandıracağı, o rakip ürünlerden ayıran özellikler, dikkat çekici yanları gibi bir inceleme yapılmalıdır. Kendi ürünümüzü çok iyi bilmemiz, rakip ürünü de aynı şekilde iyi bilmemiz gerekir. Stratejik pazarlama da ürün içeriği farklılıkları ürünün fiyatı sektördeki fiyat rekabet oranı ürünün satış noktaları satış stratejileri ürüne dair promosyon çalışmaları kampanyalar ürünün ulaşacağı hedef kitle kitlenin spesifik olarak özellikleri ve ürüne ulaşılabilirlik konuları çok ince bir şekilde detaylandırılmasıdır. Çünkü bunların her biri bizim bir sonraki aşamada ürünle alakalı ve stratejimizde kullanacağımız unsurlardır. En önemli noktalardan bir tanesi de pazarlama planında tabii ki pazarlama bütçesidir. Bütçe dahilinde hareket etmek verimli sonuçlar alınmasına yardımcı olur. Çünkü bütçemiz yani pazarlama kaynağımız sınırsız bir kaynak olmadığı için en etkilin ve en verimli şekilde kullanmayı da biliyor olmamız gerekir.

 

Ancak bu çok yönlü değerlendirmeden sonra pazarlama stratejisini oluşturmak daha kolay ve çok daha bilinçli hale gelir. Stratejiyi etkileyecek her şey göz önünde bulundurulmalıdır.

Dijital dönüşüm tüm bu stratejilerin doğru ve paralel bir şekilde önceden planlanmasıyla başarıyla sonuçlanabilir ve dijital dönüşüm dünyanın her yerine ulaşmanın anahtarıdır. Bununla beraber hayatımıza giren sınırsızlık kavramı kendi işletmemizi, ticaretimizi yalnız ülke sınırları içerisinde değil yurt dışında da verimli halde daha katma değerli ve karlı hale getirmemizi sağlar. Tüm bunları e-ticaret platformu gerçekleştirirken e-ticaret pazarlama kanallarına da deyimlerimiz gerekir.

 

E-ticaret pazarlama kanallarının tamamı dijital mecralardadır. Siz markanızı ister dijital bir kimlikle çıkarmış olun isterse var olan markanızı ürününüzü dijital de satmaya başlayın sizin dijital kanalda başarılı olmanız için e-ticaret pazarlama kanallarını biliyor ve pazarlama bütçenizi burada kullanıyor olmanız gerekir. Bunlar nelerdir? İlki Google; Google üzerinden yapacağınız reklam çalışmaları   Facebook ve Instagram gibi sosyal medya çalışmalarıyla desteklenerek ve mümkünse bütçeniz elveriyorsa Youtube üzerinden yapılacak reklamlarla da pekiştirerek markanızın ve ürününüzün daha fazla kişiye ulaşmasına hedef kitleye daha doğrudan etkileşim de bulmanızı sağlar.

 

Biraz sonra bu reklam modelleri ile ilgili daha detaylı bilgiler aktaracağız. Ancak burada özellikle bilmenizi istediğim bir konu Türkiye'de yapılan araştırmalara göre tüketicilerin %82 ile %88 arası mağazadan ya da onlinedan alışveriş yapmadan önce Google üzerinden ürünle ilgili arama yapıyorlar. Burada Google’la birlikte Instagram platformu da çok önemli ve çok ön plana çıkıyor. Bir iki yıl önce baktığımızda insanlar tüketiciler ürün ararken direkt Google'a yazıp oradan çıkan sonuçları değerlendiriyorlardı. Ancak şimdi araştırmalar şunu gösteriyor Instagram platformu da bir arama platformu olarak kullanılıyor yani biz dijital kimliğimizde var olmak müşterilerimizin karşısına bulunmak istiyorsak Google ve  Instagram'ı ürünümüze göre Facebook'u da katabiliriz ve eş zamanlı olarak kullanıp müşterilerin arama esnasında karşına çıkabiliyor olmamız gerekir.

 

E-ticaret pazarlama kanallarında şüphesiz ki en üst sırada Google Adwords platformu yer alıyor. Dünya üzerinde sıklıkla kullanılan bu platform reklam uygulamalarında başarılı örneklerle karşımıza çıkıyor. Bu uygulama sayesinde firmalar maliyet oranlarını oldukça düşük fiyatlarla reklam seçeneklerini sunabiliyorlar. Bu klasör sistemi ile firmalar daha üst sıralarda arama motoru içerisinde yer almak istiyor ise özel anahtar kelime uygulaması yapmaları gerekiyor. Bunun için başlangıçta bir ajans desteği almak firmanın maliyetleri kontrol altında tutması ve gelecek dönemde yapacağı yatırımları da akıllıca yapmasını sağlayacaktır. Google Adwords sayesinde tanıtım ve reklamlarınızı daha kısa sürede daha doğru hedef kitleye ulaştırma şansına sahip olabilirsiniz.

 

E-ticaret pazarlama modellerine değinmek gerekirse reklam başına ödeme yani sektördeki adıyla SPS en çok tercih edilen yöntemdir. Reklam başına ödeme modelinde sizin Google Earth üzerinden yayınladığınız dijital reklamınıza tıklanma karşılığında bir maliyetlendirme hesabına tabi tutulursunuz. Reklam başına ödeme modeli sizin arama motorları pazarlaması çalışmalarınız içerisinde olması gereken bir modeldir. Bununla beraber hiçbirini tek başına değerlendirmeyip daha önceden de bahsettiğimiz gibi doğru planlamayla hepsini doğru zamanda ve eş zamanlı olarak yapmak devreye almak gerekir.

 

CPC dediğimiz modelle birlikte arama motoru optimizasyonu ECEO konusu da devreye girer. ECEO konusu sizin siteniz içerisinde yer alan anahtar kelimelerle beraber müşteriler tarafından aratıldığımız da organik yollarla müşterilerinizin karşısına çıkmanızı sağlar. ECEO konusunda önemli olan sizin içeriklerin izin ürününüzle markanıza ne kadar uyumlu olduğu dur. Google ECEO çalışmalarının sonucunda size verdiği skorla beraber sizin müşterilerinin karşısına çıkarma sıklığını belirler. Sürekli güncellenmesi yenilenmesi gereken çalışmalardan bir tanesidir. Bir başka konu ise görüntülü reklamcılıktır. Sektördeki adıyla GDN olarak bilinen bu reklam modeli sizin ürünlerinizin ya da marka imajınızı dijital mecralarda müşterilerimizin karşısına çıkmasını sağlayan bir modeldir. Diğer konularda diğer reklam modeli satış ortaklığı yani Affiliate dediğimiz kavramdır. Satış ortaklığı için mutlaka farklı bir firma ile iş birliği yaparak kendi reklam görsellerinizi o firma aracılığıyla networklere iletiyor olmanız gerekir.

 

E-posta pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması da dijital mecralarda bulunmanız gereken alanlarda diğer ikisidir. Bunların da kendi alanlarında daha detaylı incelemesinden biraz sonra bahsedeceğiz. Şimdi birazcık ipuçları yoluyla gitmek istiyorum. Mesela bahsettiğimiz arama kelimeleri arama metinlerinde en önemli noktalardan biri daha uzun arama metinlerinden faydalanmaktır. Müşteriler ürünleri aradıkları zaman daha detaylı bilgilerle ararlar. Örnek vermek gerekirse kırmızı bir kazak aratılacağı zaman sadece kırmızı kazak yazıldığı zaman yüz tane sonuç çıkabilir ama kırmızı v yakalı uzun kollu kazak yazıldığı zaman çıkacak sonuç sayısı daha kısıtlıdır. Bizim de burada hedefimiz ürünlü daha iyi anlatan arama metinlerini kullanarak kendi ürünümüzü üst sıralarda çıkarmaya sağlamaktır. Anahtar kelimelerini aratan kullanıcının karşısına çıkma ihtimalimiz daha yüksek olur.

 

Diğer bir ipucumuz ise ilgi çekici başlıklar ve açıklamalar yazmaktır. Başlığı sürekli olarak aynı anahtar kelimelerle hazırlamak ve açıklama kısmında detaylı bilgiye boğmak yerine vurgulamak istediğimiz ekstra özellikleri mutlaka başlıkta geçirmemiz gerekir. Ritsnipers dediğimiz bir özelliği kullanmaksa bizi bu mecrada daha farklılaştırabilir. Google arama sonuçlarında kullanıcının daha çok ilgisini çekmek adına bunlar kullanılır. Örnek vermek gerekirse değerlendirmeler, yorumlar, müşterilerin verdikleri yıldızlı puanlamalar, yazar ve kişi işaretlemeleri, restoran işaretlemeleri, ürün işaretlemeleri video işaretlemeleri, Ritsnipers örnekleri olabilir. Ayrıca yazılım işaretlemeleri sizin IOS ve Android gibi uygulamalarınız varsa etkinlik işaretlemeleri müzik şirket ve kuruluşlar için işaretlemeler sayfa işaretlemeleri de sizin üst sıralarda çıkmanızı sağlar.

 

Diğer noktalardan bir tanesi de sürekli iletişimdir. Sizin müşterinize verdiğiniz marka değeriniz, vadeniz neyse bunu pekiştirmek adına mutlaka sürekli iletişimde oluyor olmamız gerekir. Otomatik e-pazarlama kampanyası oluşturabilirsiniz, alışveriş sepetinde ürün terk eden müşterilere hatırlatma e-maillleri gönderebilirsiniz. Ürünlerin daha çok yerde satılması sağlayabilirsiniz, nelerdir bunlar; sizin markanıza müşterilerimize ulaşmasını sağlayacak diğer Pazar yerleridir. Ülkemizde de pazar yerleri sıklıkla tercih edilen alışveriş mecraları olduğu için eğer markamız yeni ise müşterimizin karşına pazar yerlerinde çıkarak marka kimliğinizi tanıtmak için pazar yerlerinde pazarlama mecraları olarak kullanabiliriz.  Ürünlerin daha çok yerde satılmasını sağlarken aynı zamanda markamızın imajını, vaadini ürünlere değerlerini katmak ve her mecrada bunu belirtmekte önem taşır. Nedir bu, biz organik bir ürünsek organik bir tekstilsek markamızın organik ürünler ürettiğini her mecrada aynı şekilde söylememiz gerekir müşterinizin gözünde bizim marka bilinirliğimiz netleşsin vaadimiz netleşsin. Ödeme işlemini optimize etmemiz gerekir mutlaka hızlı bir şekilde müşteriyi sepet adımından ödeme adımında göndermek için ve daha iyi bir mobil deneyim oluşturmamız gerekir.

 

Şu anda müşterilerin trafiklerinin yüzde 90'dan fazlası mobil üzerinden gerçekleşiyor. Bunu Google Analytics üzerindeki verilerden alabiliyoruz belirlediğimiz dönem içerisinde kaç tane trafik gelmiş kaç tane ziyaret gelmiş sitemizi bunun ne kadar mobil üzerinden ne kadarı normal desktoptan gelmiş ve bu gelen trafiğin sitede kalma süresi ne kadar, hemen çıkma oranı ne kadar gibi detaylı bilgilere Google Analytics üzerinden erişe biliyoruz.

Biz firmamızın Google Analytics hesabını kendimiz kurabiliriz ve buradan araştırarak yorumlayabiliriz ama burada da sağlıklı olan yöntem başlangıçta bunu firmamızı uygun bir ajans yardımıyla yapmak. Ajansta Google Analitics takip değerleri ile ilgili bilgi alıp hangi kriterlere bakmalıyız gelişim göstermesi gereken kriterler neler. Hangi alan bize ne anlatıyor gibi derileri doğru okumak doğru ölçmek adına ön bir bilgiye sahip olmak konusunu ajans bize destek olabilir.

 

Tüm bunların neticesinde daha iyi bir müşteri deneyimi oluşturarak aslında biz müşteri ziyaretinin direkt alışverişe dönmesini sağlayabiliriz. Karşılıklı etkileşim önemli noktalardan bir tanesi, müşterimize her platformda dinliyor olmamız lazım. Bunun için baştan beri bahsettiğimiz gibi sosyal medya çok önemli bir platform. Sosyal medyada müşterinin bize söylediği her türlü yorumu bilgiyi dikkate almalıyız, bir tane yorum bizim için önemsiz olabilir ama 10 tane yorum içerisinde bir tane yorum yüzde 10’u temsil ettiği için bizim için önemlidir. Mutlaka hepsini tek tek değerlendiriyor olmamız gerekiyor ve burada müşterilerimizi kendi marka dilimizde uygun bir şekilde cevap veriyor olmamız lazım çünkü müşteri hiçbir platformu tek taraflı olarak değerlendirmek istemiyor, mutlaka karşısındaki markanın da kendisinin etkileşimi ile ilgili etkileşimde bulunmasını istiyor. Biraz önce bahsettiğimiz gibi SEO stratejileri uygulamak burada çok önemli çünkü müşterimiz bize hangi anahtar kelimeleri aratarak bulmuş, bizimle alakalı aratılan diğer anahtar kelimeler nelerdir, müşterinin arama motorlarında yazdığı bütün anahtar kelimeler de aslında müşterinin bulmak istediği şeylerle alakalı olduğu için karşılıklı etkileşim içerisine girer. Ürünlerden memnun kalan müşterilerden yorum yazmalarını isteyebiliriz. Bildiğimiz çok büyük pazaryerleri aslında bu yöntemi çok kullanıyor hatta bir yorum yazan müşterilere ekstra indirim çeki, ekstra hediye çeki bile tanımlanabiliyor. Bu ham markamızın interaktif olmasını sağlıyor, müşterimizin de bize istediği zaman ulaşılıp ulaşabildiğiniz gösteren kriterlerden bir tanesi hem de etkileşimi iletişim arttırarak bizim yaşayan bir marka olduğumuz vurgusunu ön plana çıkarıyor, ECEO konusunda da bize destek oluyor.

 

Biraz önce bahsettiğimiz gibi eğer ürünümüz buna elverişli ise sadakat programı başlatın. Sadakat programı derken neden bahsediyoruz, tekstil malzemesi satıyoruz gömlek diyelim gömlek ve pantolon müşterimiz geliyor ve bizden sürekli gömlek alıyor ama hiç pantolon almamış biz bu müşterinin gömlek da o gömlek satın alma davranışını iyi takip ederek kendisine hem diğer gömlek modellerimiz ile ilgili bilgi vermek hem de gömlek alan kişinin pantolon almasını sağlamak için bir sadakat programı oluşturmakla satışlarımızı arttırabiliriz bu şekilde çapraz satışları da hedefli olabiliriz. Tabii ki bunlar tamamen ürünümüzde alakalı geliştirebileceğimiz kurgular içerisinde dönüyor Diğer bir konu ise karşılıklı etkileşimde içerik pazarlamalarını kişiselleştirin buradan neyi bahsediyoruz genele hitap etmek yerine daha segmente edilmiş gruplara hitap etmek daha hızlı dönüşüm sağlıyor.

Bir şampuan markası, yaptığı bir reklam çalışmasında şampuanı özelliğinden çok bahsetmeden saçlara sağladığı faydayı direkt anlattığında dönüşüm neyse diyelim ki yüzde bir saç tipini özelleştirerek anlattığında dönüşüm olur on iki katı olmuş işte düz saçlar için daha iyi bir şampuan dediğinde yüzde 12 olmuş. Zaten normal mecralarda da reklam çalışmaları hep bu şekilde yapıyor. Dijital de de biz mutlaka reklam çalışmaları daha spesifik daha segmente etmeliyiz ki daha hızlı dönüşüm sağlayabilirim.

 

Bundan sonraki konumuz kullanıcı deneyimi UX dediğimiz konu. Bu konu aslında başlı başına bir iş alanı baktığımız zaman büyük markalar bu konuyu ciddi anlamda yatırım yaparak müşterinin sitede kalma süresini daha sepet odaklı ve daha dönüşüm odaklı hale getiriyorlar biz kendimiz yazılımımız altyapımız elverdiği sürece grafik tasarım çalışmalarıyla bunları nasıl yapabiliriz bunlardan bahsedeceğim. Site tasarımının oluşma adımlarını daha bu deneyimin maksimum seviyede olması en iyi dönüşümü sağlayacak unsurlardan biridir, hatta ana unsurlardan biridir. Burada bazı örneklerde vererek gitmek istiyorum mesela, somut olarak biz bunu nasıl ölçüyoruz sayfa görüntülenme sayısı kullanıcı deneyimi yani UX iyi olan sitelerde çok daha yüksektir. Çıkış oranlarının daha düşük olduğu gözlemlenir, sayfada kalma süreleri artar, ziyaretçilerin tüm süreçlerine yön vererek hem siteyi hem ziyaretçileri amaçlarına en kısa şekilde ulaştırmanın anahtarı doğru ürüne konumlandırılmış doğru kullanıcı deneyimi çalışmalarıdır yani UX çalışmalarıdır.

 

Şimdi bir kaç örnekten bahsetmek istiyorum, şu anda ekranda gördüğünüz örnekte bir üye girişi sayfasında aslında neden giriş olmadığının neden hata olduğunu gösteriyor. Burada e-mail adresindeki @ işareti olmadığı için site hatayı açık ve net bir şekilde kullanıcıya söylüyor. Bu iki sayfası için iyi bir UX örneğidir. Çünkü burada kullanıcı yani müşteri nerede hata yaptım sorusunu düşünmeden direk olarak düzeltme yoluna gidebilir. Başka bir örnekten daha bahsedelim markamızla alakalı 404 sayfamız yani sayfamız bulunamadığını gösteren sayfamız teknik adı 404 tür markamız da bir ürünümüzde ne kadar alakalıysa bu bizim için o kadar iyidir çünkü müşterimiz bulunamayan sayfada bile bizim marka değerlerimize dair unsurları görerek sayfada kalabilir o anda konsantrasyonunu kaybederek alışveriş davranışını ya da sitede gezilmesi sona erdirmez örnekte de gördüğümüz gibi ürünle alakalı bir 404 sayfası geliştirilmiş durumda. Diğer bir örnekte yine giriş sağ de alakalı ne yapmalıyız ne yapmamalıyız örnek olarak gösterebiliriz. Müşteriye o anki etkileşimde hata neyse bunu açık bir şekilde söylüyor olmamız lazım ki operasyonel süreçlerde kalmadan direk site içerisinde ürünlerimizi inceleme ya da sepet adımına gidebilme imkanı bulsun yine aynı şekilde iki tane örnek var. Kullanıcı adındaki hatayı ve passwordde ki hatayı ön plana çıkaran kırmızı kutuyu alınmış bu örnekte örnekler görüyoruz başarılı örnek olarak bunları adlandırabiliriz.

 

UX için tasarımdan bahsettik grafik çalışmalarda birazcık bununla ilgili daha detaylı bilgi vermek istiyorum kullanıcı deneyimini UX konusu bizim kendi markamızı ifade ederken çok deneysel şeylere girmeden farklı olmak adına müşterilerin kafasındaki alışveriş alışkanlığını bozma riskine girmeden daha ön görülmüş o alışveriş davranışlarını uygun şekilde kurgulanması gereken bir konudur. En önemli unsur da sade basit ve anlaşılır olmaktır. Sektör içerisinde gördüğümüz kötü örneklerden bahsetmek isterim size farklı olmak adına menünün yerinin değiştirilmesi kullanıcı girişinin yerinin değiştirilmesi ya da statik site içerikleri dediğimiz kurumsal bilgilerin yer aldı içeriklerin yerinin değiştirilmesi müşterinin kafasındaki site gidişatının dışına çıkılarak trafiğin kaybedilmesine neden olur bunu anlamanın da en güzel yöntemi aslında biraz önce bahsettiğimiz Google Analytcs’den bakıp hangi sayfalarda terkedilmiş müşteri nerede takılmış gibi ölçerek somut değerlerle ilerlemektir.

 

Sade ve basit anlaşılır sitelerde çok fazla risk almadan müşterinin kolayca ulaşabileceği şekilde menü giriş gibi butonları kullanarak tasarımımızı kullanıcı deneyimi uygun hale getirebiliriz. Ürünle alakalı detayları mutlaka müşterinin görmek isteyeceği noktalarda vermemiz gerekir, resimdeki örneğimizde mesela şu bir peynir markasından bahsediyoruz bu peynir markasının işte ve hangi süt çeşidiyle oluşan peynir olduğunu ana sayfada sade ve anlaşılır şekilde verdiğini görüyoruz müşteri burada istediği çeşidi hızlıca anasayfadan ulaşabiliyor. Mobil'de de benzer bir deneyim söz konusu şimdi UX’le yani kullanıcı deneyimi ile ilgili birkaç ipucu vereceğim size. Paylaşacağım ipuçlarından ilki UX’i ölçmek için ısı haritalarını kullanılması ısı haritaları bize ve müşterilerimizin sitemizde gezerken nerelerde daha çok vakit geçirdiğini nerelere tıkladığını mobilse parmak hareketleriyle nereyi daha çok önemsediğini gösteren haritalardır. Form testi dediğimiz testler kullanılabilir. Scrollmap web analizi dediğimiz analiz çok önemlidir. Bu da sayfamızda ne kadar aşağıya doğru müşterimizin indiğini gösteren analizdir. Bu bizim aslında ana sayfada koyacağımız unsurlarında doğru unsurlar olması için doğru unsurun doğru yerde olması için önemli analizlerden bir tanesidir. Ana ürünümüzü ana mesajımızı sayfamızda aşağıya koyduğumuzu farz edelim ama bu analizde müşterimiz gezerken bir buçuk sayfa kadar aşağı iniyor ama biz onu ikinci sayfaya koyduğumuzda ana mesajımızı göremeyecek bu yüzden de mutlaka doğru konumlandırma yapmamız lazım ve bu aramızdan faydalanmamız gerekir.

 

Yandex Metrica mecrasında müşterilerimizin alışveriş hareketlerini gezinme hareketlerini video olarak izleyebiliyoruz. Bu mecrayı mutlaka öneriyorum çünkü kullanıcı deneyiminin iyi analiz edildiği mecralardan bir tanesi. Sitenize yerleştireceğiniz Yandex koduyla beraber Metrica üzerinden her türlü davranış analizini gözlemleyebilir ve buradan sonuçlar çıkararak aksiyon planı geçebilirsiniz. Kullanıcı deneyimiyle ilgili anlatacaklarım bu kadar.

 

Kreatif süreçler marka kimliğini en iyi yansıtan ve uzun süreli değer algısı yaratan görsel çalışmalar müşterilerin satın alma kararını etkilemektedir. Bizde marka imajımızı en iyi şekilde yansıtacak kreatif çalışmaları yapıyor olmalıyız. Doğru kreatif çalışmalar markamızın değerini yükselteci gibi dış dünyada güçlü görünmenizi sağlar. Tüm alanların birbiriyle uyumlu ve başarılı bir imaj da mesajı görsel yollarla belirli bir hedef kitleye ulaştırmak mümkündür. Burada altını çizmek istediğim nokta tüm alanların uyumlu ve birbiriyle paralel bir şekilde hareketle ediyor olmasıdır. Kreatif çalışmalarla ilgili en önemli noktalardan bir tanesi basitleştirmektir. Basitleştirmek iyi bir tasarımın gücüdür. İyi bir tasarımın gücü aslında basitliğin dedir karmaşık süslü veya belirsiz tasarım kendini imha edecek bir mekanizma içerir aslında şu anda e-ticaret uygulamalarının çoğunda gördüğümüz yanlış örnekler de çok fazla mesaj kaygısıyla oluşturulmuş sitelerde müşteri dikkatini dağıtarak ürünler ve sepet adımlarından uzaklaştıran kritik çalışmalardır. Burada bizim önerimiz mutlaka tasarımın sade olması hatta tipografinin de çok yalın marka kimliği ile uyumlu bir şekilde olmasıdır. Çünkü temiz bir tipografi içeriye onurlandıran unsurlardan bir tanesidir. Görsel süreçlerden bahsetmek gerekirse ürünün satın alınıp alınmayacağına karar vereceği noktalardan en önemlilerinden bir tanesi de budur. Ne tazesinden ekleneceği, farklı açılardan çekim yapılması, sistemli düzenleme, gün ışığı kullanımı, renk tutarlılığı gibi konulara dikkat edilmesi gerekir. Görsel süreçlerde son dönemlerde videolu içeriklerde hızlıca oluşturulmaktadır. Profesyonel çekim burada önemli unsurlardan bir tanesi, eğer imkanlarınızı elveriyorsa profesyonel çekim sitenizin imajını destekleyecek görsel tarafında kuvvetlendirecek unsurlardan biri.

 

Ürün fotoğrafları birer marka elçisi bu doğrultuda hareket ederek ürünlerinizin resimlerini de mükemmele yakın şekilde kendilerini ifade edecek haliyle yansıtır sak mutlaka satış dönüşünü etkisi olacaktır. Burada birkaç örnek vermek istiyorum. Tekstil sektöründen olacak vereceğim örnekler. Dekupe olarak çekilen hayalet manken gösterimdeki en önemli noktalardan başlıca ürünün formu, ürünün dokusu, renk tonların doğruluğu, simetrik ve kırışıksız duruşudur. Örnekler üzerinde gördüğünüz gibi bu iki örneğimiz başarısız bir örnek ikincisi ise başarılı bir örnek. Neden burada hayalet mankenden bahsettik, canlı manken olduğunda zaten bir dokuda kırışmalar olabiliyor. Müşteri de bunu doğal karşılıyor ama hayalet manken kullanılacaksa eğer detayları vermek adına sadece temizlik ön planda olmalıdır.

 

Diğer bir konu da şu anki örneğimizdeki gibi ürünün dokusundaki detayların tam anlamıyla yansıtılmasıdır. Bu örnekteki elbisedeki doku örnekleri iyi bir makinayla ve iyi bir retouch sistemiyle yansıtıldığı için orijinal haline en ince detayına kadar yansıtıyor ve bu da müşterinin aslında ürünle alakalı bir sürprizle karşılaşmaması sağlıyor diyebiliriz.

 

Görsel ve kreatif imajımız da alakalı çalışmalardan sonra bunları hazırlayıp planımız doğrultusunda stratejimize uygun bir şekilde sistemimize dal ettikten sonra en önemli noktalardan bir tanesi markamızın dijital itibarı oluyor. Mutlaka bizim dijital itibar ile alakalı çalışma yapıyor olmamız gerekir. Şirketlerin dijital mecralarda çıkan olumlu veya olumsuz haberleridir. Aslında dijital itibar baktığımız zaman sosyal medya günümüzde çok fazla da aktif durumda kişiler kurumlar markalar firmalar ürünler hizmetler hakkında fikir edinmek için en çok bu kaynakları kullanıyorlar. Çıkan sonuçlarda doğruluğunu hiç kimse araştırılmıyor, olumlu veya olumsuz olarak bir sonuç çıkmıyorsa bu da durumu etkiliyor yani bizim markamızın dijital olarak kimliğinin net bir şekilde tüm mecralarda bulunuyor olması lazım. Bulunmaması da negatif olması kadar kötü bir etken diyebiliriz, nötr olmakta iletişim etkileşim için yeterli değil. Dijital itibarımızı da kendimiz yönetmeliyiz, bunun için bazı ipuçlarımız var. Bir şeyden bir değer yaratmamız lazım sattığımız ürün piyasada bulunabilir bir ürün olması lazım ama bizim bu ürünle alakalı değeri çok net bir şekilde ortaya koyup müşterimize her mecrada kendi itibarımızı uygun şekilde bu değeri yansıtıyor olmamız lazım. Birkaç tane örnek vermek istiyorum burada değer vaadi ile alakalı; iyi giyinmek herkesin hakkı dediğimizde aklımıza gelen markayı hepimiz biliyoruz ya da hayat paylaşınca güzel bu da bir markanın diğer vadidir, her şeyin bir kolayı vardı aynı şekilde marka değer vaatleri içerisinde geçiyor, mutluluğu paylaş, dost teknoloji, bir dünya markası, tadını çıkar, çok mu çok oldu gibi değer vadilere markaların dijital mecralarda sürekli tekrarladıkları ve istiklal bir şekilde korudukları vaatlerdir. Biz de kendi markamız adına mutlaka müşterilerimize kendi mecralarımızda ulaşacağımız kendinizi ifade edeceğiniz marka değer vaatleri hazırlayıp bunları kullanmalıyız. Bunları sürdürülebilir ve istikrarlı bir şekilde mecralarda kullanmalıyız ki bizimle alakalı çağrışım olduğunda mutlaka bir fikir sahibi olsun müşterilerimiz

Sibel Dervişoğlu ・ 31 dk