Yeni Ekonomi ve E-Ticaret

Merhaba, ismim Murat Erdör. 20 senelik kurumsal hayat sonrasında kendi firmam olan ME Consultancy adlı firmayı kurdum. E-ticaret ile alakalı eğitimler ve etkinlikler düzenliyorum. Bugün sizlere e-ticarete başlarken dikkat edilmesi gereken noktalardan bahsedeceğim.

 

Yeni ekonomi denildiği zaman aklınıza ne geliyor? Zaman değerli. Niye değerli? Çünkü büyük şehirlerde yaşayan insanların koşuşturması var, bu anlamda bu koşuşturmanın içerisinde insanlar zamanlarını en iyi şekilde kullanmak istiyor. Tüketici hız istiyor, hız önemli. Sürdürülebilir olmak önemli, yani firmaların uzun yıllar servis vermesi çok çok önemli. Talebin anında karşılanabilmesi, mobil olmak, müşteriye her kanaldan iletişim. Yani siz bir tüketici olarak ilişki içerisinde olduğunuz firmalarla her kanaldan iletişime geçmek istiyorsunuz, işte yeni ekonominin kuralları da bunu gerektiriyor. Dijital pazarlama, eski dönemlerde bundan 20 -30 sene önce geleneksel pazarlama metotları ile giden pazarlama işlemleri, satış işlemleri artık dijital pazarlamaya gereksinim duyuyor. Yeni ekonomi dediğimizde de aklımıza dijital pazarlama kanalları geliyor. Verinin etkin kullanımı; artık günümüz dünyasında büyük data ya da big data dedikleri büyük veri çok çok önemli. Firmalar müşteriden aldıkları verileri en etkin şekilde kullanmaya çalışıyor ve onlara en uygun zaman da en uygun mesajı göndermeye çalışıyor. O anlamda, “Yeni Ekonomi” dediğimizde akılımıza veri geliyor. Ve beklenti ihtiyaçlar, bunların en iyi şekilde tespit edilmesi ve müşteriye en uygun ürünün sunulması çok çok önem kazanıyor. “Yeni Ekonomi” dediğimiz zaman aklımıza gelen ilk maddeler bunlar oluyor.

 

Dijital tüketici kavramı nedir? Şöyle bir örnek vereyim: hatırlarsanız 40 – 50 sene önce Türkiye’de ilk otomotiv markası çıktığı zaman insanlar sıraya girermiş. Parasını verir, siparişini verişmiş ve yeşil bir araba almak istiyorum dermiş. 2 sene sonra gittiğinde, sıra geldiğinde yeşil araba yok sana sarı araba vereceğiz dediğinde almak zorundaymış. Çünkü tek bir araç varmış ister al ister alma derlermiş. Peki günümüzde böyle mi? Tüketiciye bu şekilde mi davranılıyor? Hayır. Dijital tüketici sunulan her ürünü ve her hizmeti almıyor, seçici davranıyor. Beklentisi yüksek, kendinizi tüketicinin yerine koyun. Sizler de bir tüketicisiniz, gittiğinizde her ürünü her markayı alıyor musunuz? Mutlaka araştırıyorsunuz, bakıyorsunuz hangisi daha iyi, hangisi daha uygun fiyatı sunuyor, hangisi daha farklı hizmetler veriyor? Bu anlamda sadakatte azalmış durumda, marka sadakati eskisine göre çok daha düşük. Bilgiye kolay ulaşan bir tüketici kitlesi var, hıza önem veriyor ve mutlaka internet üzerinde ya da farklı kanallardan, faklı markaların sunduğu hizmetleri karşılaştırıyor.Sosyal medyada aldığı ürün veya hizmet hakkında yorum yapıyor ya da bu yorumlara bakarak satın alma ya da almama kararını veriyor. Ve fiyat duyarlı, dijital tüketici artık yeni ekonominin olmazsa olmazı.

 

Peki yeni ekonomi dediğimizde aklımıza gelen bir sürü kavram var, bunlardan bir tanesi ise e-ticaret, yani online alışveriş. E-Ticareti tanımlamak istersek en basit şekilde, ürün ve hizmetlerin bir elektronik ağ üzerinden alım ve satımının yapılmasıdır. Geleneksel olan ticaretin internet üzerinden yapılması. Aslında olay çok basit, bir ürün ya da hizmet var, satıcı ve alıcı var ve günü sonunda internet üzerinden alım satım işlemine e-ticaret deniyor. E-ticaretin türlerine baktığımız zaman burada farklı kavramlar önümüze çıkıyor. Bunlardan en çok kullanılan terimlere baktığımızda, B2B yani şirketler arası ticarete verilen ad, en yaygın olan türdür. B2C yani işletmeden tüketiciye yapılan satış. Mesela ABC.com sitesinden bir ürün alıyoruz, zaten bu hepimizin bildiği alışveriş şekli. C2B’ de tüketicinin mallarını şirkete satması. Ve yeni bir kavram C2C tüketiciden tüketiciye yapılan satış. Nedir bu? Mesela ikinci el alışveriş yapılan siteler var, ben üstümdeki tshirt kullandıktan sonra diyorum ki artık ben bunu kullanmayacağım, bir internet sitesine koyuyorum ve başka bir tüketiciye satıyorum. Bu da özellikle paylaşım ekonomisinin çok arttığı bu dönemde, insanların tüketmekten daha çok kaçındığı ve ikinci el ürünlerin daha değerli olduğu günümüzde C2C’ de çok artan bir e-ticaret türü.

Murat Erdör ・ 5 dk