Sürücüsüz bir arabayı nasıl sigortalarsınız?

Sürücüsüz bir arabayı nasıl sigortalarsınız?

Teknoloji devleri ve otomobil üreticileri yolları daha güvenli hale getirmesi beklenen sürücüsüz araçlara milyarlarca dolar yatırım yapıyor. Peki, kaza olduğunda masrafları kim karşılayacak?

 

Taşımacılık devrimi sigortacılar için yükümlülük, veriler ve gelecekteki gelirler konusunda büyük soruları da beraberinde getiriyor. Birkaç ülkede sürücüsüz araba denemeleri devam ederken, politika yapıcılar şimdiden yeni dünyaya hazırlık yapıyor.

 

Birleşik Krallık'ta otomasyona dayalı araçlar trafiğe çıktığında yürürlükte olacak bir yasal çerçeve hazırlamak için çalışmalar devam ediyor. Yasa yapıcılar  geçen yıl Otomatik ve Elektrikli Araçlar (AEV) Yasası'nı onaylayarak, sigorta politikalarına ve sürücüsüz araçların karışacağı trafik kazalarıyla ilgili sorumluluk sigortasına dair konulara netlik kazandırdı.

ABD gibi diğer ülkelerde ise durum bu kadar net değil.

 

Sorumluluk sigortası nedir?

Birleşik Krallık AXA Sigorta Teknik Müdürü David Williams, İngiliz kanunlarının sorumluluk sigortası konusunda net bir çerçeve ortaya koyduğunu, araç sürücülerinin hala trafik kurallarına uygun bir sigorta satın almak zorunda olduklarını belirtti.

 

Read: How 5G will make daily life better

Williams "Birçok araç otomatik moddan sürücü tarafından kullanım moduna geçebilecek, fakat bu iki durum için ayrı ayrı sigortaya sahip olmak "fazla karmaşık" olacak. Bunun yerine, araç sahipleri iki sürüş modunu da kapsayan tek bir sigorta satın alacak. Sigortacılar hasarları karşılamaya devam edecek fakat bu teknoloji kazaya neden olduğunda bazı masrafları araç üreticilerinden tazmin edecekler" şeklinde konuştu.

 

Williams trafik kazalarının azalmasını bekliyor, "böylece daha az sayıda hasar karşılama talebi oluşacak. Bu taleplerin bir kısmı da üreticilere yönlendirilecek" diyor.

 

Sigortacılar benzer kuralların tüm Avrupa'da uygulanmasını istiyor.

 

Insurance Europe özel sigorta, genel sigorta ve makroekonomi başkanı Nicolas Jeanmart "Bize göre, zorunlu üçüncü şahıs yükümlülük sigortası kullanıcıları iyi bir şekilde koruyor ve bağlı ve sürücüsüz araçlar gibi devam etmekte olan teknolojik gelişmeler sayesinde böyle olmaya devam edecek" diyor.

 

Daha güvenli yollar

ABD Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği Yönetimi verilerine göre, araba kazalarının %94'ünde insan hatası var.

 

Otomatik araçlar insan hatalarını ortadan kaldırarak yolları daha güvenli hale getirebilir ve araç sürücülerinin sigorta primlerini düşürebilir. Williams "Zaman içinde araçların %50'si daha güvenli hale gelirse ve daha az trafik kazası olursa, diğer manüel araçlar da daha az kaza yapar" diyor.

 

Read: Can technology make these cities smartest?

 

Otomatik araçların karışacağı kazaların hasar talepleri, sensörler gibi teknolojilerin değiştirilmesi gerekeceğinden, yüksek olabilir. Fakat Williams sürücüsüz araçların üretiminin artmasına paralel olarak bu maliyetlerin düşeceğini düşünüyor.

Kaza olduğunda yeni teknoloji olayın nasıl gerçekleştiği ve kimin kusurlu olduğu konusunda daha fazla bilgi sağlayacak.

Jeanmart "Hasar taleplerinin olabildiğince hızlı ve sorunsuz şekilde işlenebilmesi için sigortacılar ve meşru menfaati olan diğer tarafların kaza hakkındaki verileri içeren araç içi bilgilere erişmeleri bu çok önemli, böylece yükümlülüğün doğru şekilde paylaştırılabilmesi mümkün olur " şeklinde konuştu.

 

Değişen bir pazar

Sigortacılar sürücüsüz araçlara yönelimin sonunda daha düşük araç sigorta primlerini ve yeni ürün türlerini beraberinde getireceğini düşünüyor.

 

Read: How VR is transforming HR

 

Örneğin, Williams, sigortacıların sürücüsüz mod nedeniyle azalan riski yansıtan bir teşvik primi sunarak, sürücüleri bu modu daha sık kullanmaya teşvik eden sigorta ürünleri sunabileceklerini söylüyor.

 

Gelecekte, otomatik araçlar ortak araç mülkiyetine imkan verebilir, böylece yeni sigorta poliçeleri ortaya çıkabilir.

 

Jeanmart "Sigorta araç sahipleri arasında veya başka türlü paylaştırılsa bile, ortak araçlarda da aracın kendisinin sigortalanması gerekir" diyor.

 

 

Güncelleme 6:23, 21 Mart 2019, Perşembe

Emma Kennedy, CNN Business  |   Londra (CNN Business) 

23 Kasım 2022