Esnaflar Dijitalleşme Sürecinde Hangi Zorluklarla Karşılaşıyor?

Esnaflar Dijitalleşme Sürecinde Hangi Zorluklarla Karşılaşıyor?

Dijital dönüşüm, özellikle küçük işletmeler ve esnaflar için çeşitli zorlukları beraberinde getiriyor. Vodafone Business Teknoloji Asistanım Paketi, esnafların yaşadığı teknik sorunlara anında destek sağlayarak bu engelleri aşmalarına yardımcı oluyor.

 

Güncel araştırmalara göre, dünya genelinde esnaf ve küçük işletme sayısı 400 milyona yaklaştı. Bu da 2022’den bu yana %3’ün üzerinde bir artışa işaret ediyor. Küçük ölçekli işletmeler ve esnaflar, tüm ülkelerde ekonomi ve istihdam için hayati bir rol üstlense de bu rolü sürdürmelerini güçleştiren pek çok zorlukla karşılaşıyorlar. Sınırlı kaynaklar, teşvik yetersizliği ve yoğun rekabet gibi engeller nedeniyle bu işletmelerin %20’si bir yıl içinde, %50’si ise beş yıl içinde faaliyetlerini sonlandırıyor. Sadece %35’i on yıla ulaşabiliyor.

 

Türkiye’de ise Esnaf ve Sanatkâr Bilgi Sistemi (ESBIS) verilerine göre, 2 milyon 250 bine yakın esnaf ve sanatkâr ile bunlara ait 2 milyon 500 binin üzerinde işletme bulunuyor. Ülkemiz genelinde esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı faaliyet gösterenlerin nüfusa oranı %2,65. 2025 Ocak ayında esnaf ve sanatkârlarca yapılan ihracatın toplam tutarı 34,61 milyon dolar, ithalatın toplam tutarı ise 59,35 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi’nde yayımlanan verilere göre, 2025 yılının ilk dört ayında 106 bin 796 yeni esnaf iş yeri sicil kaydı yaptırırken, 30 bin 967 esnaf sicil terkini ile kapanarak faaliyetlerini sonlandırdı. Bu durum, her gün ortalama 250’den fazla iş yeri kapanışına denk geliyor. Ayrıca, dört ayda 9 bin esnafın mesleğini tamamen bıraktığı belirtiliyor.

 

 

Küçük İşletmeler ve Dijitalleşme

 

Ölçeğinden bağımsız olarak, günümüzde birçok işletme hem dış hem de kurum içi etkenlerden kaynaklanan sayısız sorunla yüzleşiyor. Yüksek rekabetten tedarik zinciri aksaklıklarına, müşteri taleplerindeki degişimden hız beklentisine kadar bu sorunlarla mücadelede işletmeler için en önemli destek teknoloji ve dijital çözümler oluyor. Dijitalleşme, sağladığı sayısız fayda sayesinde iş dünyasının vazgeçilmez bir parçası haline geldi. E-fatura kullanımından online ödeme sistemlerine, bulut tabanlı arşivlemeden dijital pazarlamaya kadar birçok süreç artık teknolojiye entegre bir şekilde ilerliyor. Bu eğilim giderek artarken, süreçler çok daha verimli, hızlı ve hatasız bir şekilde yapılarak kullanıcılara önemli tasarruflar sağlıyor. Dijital çözümlerin yer almadığı senaryolar ise günümüz iş dünyasına ve müşteri beklentilerine yanıt vermenin neredeyse imkânsız olduğunu gösteriyor. Ancak dijital dönüşüm söz konusu olduğunda, özellikle küçük işletmeler ve esnaflar için bu sürecin önünde çeşitli zorluklar olduğu görülüyor. Büyük firmalar dijital dönüşümde geniş bütçelerle ve uzman ekiplerle ilerleme imkânına sahipken, esnaflar genellikle sınırlı kaynaklar ve zamanla mücadele etmek durumunda kalıyor. Örneğin, bu konuda yapılan bir araştırmaya göre, küçük işletmelerin yarısından fazlası (%56) dijital dönüşümü çok pahalı bulduklarını belirtiyor. Ancak bu algı, büyük ölçüde bilgi eksikliğinden kaynaklanıyor. İşletmeler, sınırlı bütçelerine ve kritik ihtiyaçlarına uygun dijital çözümlerle önemli avantajlar yakalayabilirler. Bu tür yanlış algılar ve zorluklar, esnafların kendilerine önemli faydalar sağlayacak olan dijitalleşme konusunda çekinceli olmasına yol açabiliyor. Öte yandan, doğru sistem ve çözüm ortağı ile kolayca aşılabilecek engeller de esnafların dijitalleşme konusunda geride kalmasına neden olabiliyor. Bu zorlukların başlıcaları şöyle sıralanıyor:

 

Esnafların Dijitalleşme Sürecinde Karşı Karşıya Kaldığı Temel Zorluklar

 

1. Teknik Bilgi Eksikliği ve Destek Yetersizliği

 

Birçok esnafın temel dijital konularda yeterli bilgiye sahip olmadığı görülüyor. Bilgisayarı  donması, yazıcı bağlantısı kopması, internet kesintisi, yazılım kuramama gibi basit sorunlar, teknik bilgi eksikliği nedeniyle çözülemediği için işlerin saatlerce aksamasına neden olabiliyor. Ayrıca, sorun yaşadıklarında profesyonel teknik destek alabilecekleri güvenilir bir kaynağın kolayca ulaşılabilir olmaması da bu tür zorlukları daha da sıkıntılı hale getiriyor.

 

2. Güncelleme, Kurulum ve Uyum Sorunları

 

Esnafların kullandığı cihazlar veya yazılımlar güncel olmadığında hem verim düşüyor hem de güvenlik açıkları oluşuyor. Örneğin, eski bir işletim sistemi bazı yeni uygulamaları desteklemeyebiliyor. POS cihazı veya barkod okuyucu gibi sistemlerin yazılım güncellemeleri de sıkça göz ardı ediliyor. Uyum sorunu da bir başka önemli nokta; çoğu zaman yeni sistemlerle eski altyapılar birbiriyle tam uyumlu çalışmıyor.

 

3. Siber Güvenlik Tehlikeleri

 

Küçük işletmeler çoğunlukla siber güvenliğe yatırım yapmıyor. Bu da onları risklere karşı oldukça savunmasız bırakıyor. Sahte bir e-postaya tıklamak gibi basit bir hata bile, bir esnafın tüm müşteri verilerini kaybetmesine yol açabiliyor. Ancak antivirüs yazılımı, güvenlik duvarı, güvenli şifre politikaları gibi temel önlemlerin birçok işletmede kullanılmadığı görülüyor.


4.Dijital Okuryazarlık Sorunu


E-devlet işlemleri, online başvurular, e-imza, e-fatura gibi sistemleri kullanma gerekliliği ve kapsamı her geçen gün büyümeye devam ediyor. Ancak birçok esnafın bu sistemlerin nasıl çalıstığını bilmediği görülüyor. Kullanım gerekliliğinin doğduğu durumlarda ise kullanıcılar genellikle yakın çevresinden yardım alarak bu işlemleri sürdürüyor. Bu da uzun vadede sürdürülebilir bir çözüm olmuyor.

 

5. Zaman ve İs Gücü Sıkıntısı

 

Esnaflar, tüm iş süreçlerini genellikle tek başlarına yürüttükleri için dijitalleşmeye ayıracak zamanı çoğu zaman bulamıyor. Gerekli güncellemeleri yapmak, sorun çıktıgında araştırma yapmak, bulut sistemlerini öğrenmek gibi adımlar zaman alıyor ve genelde erteleniyor.

 

6. Veri Güvenliği ve Yedekleme Alışkanlığı Eksikliği

 

Bilgisayarda tutulan müşteri listeleri, stok dosyaları, fatura klasörleri gibi önemli belgeler çoğu zaman yedeklenmiyor. Bu durum, önemli risklere davetiye çıkarabiliyor; olası bir cihaz arızasında iş geçmisi, müşteri verileri gibi kritik veriler kaybolabiliyor. Bunu engellemenin en kolay yollarından biri olan bulut yedekleme sistemleri ise çoğu esnaf için hala karmaşık ve “gereksiz” olarak algılanıyor. Ancak veri güvenliği ve yedekleme, iş sürekliliğinden müşteri memnuniyetine kadar bir işletmenin basarısında kritik bir önem taşıyor. Eğer verilerinizi nasıl yedekleyeceğinizi ve veri güvenliğini nasıl sağlayacağınızı bilmiyorsanız, bilgisayarınızı yedeklemesi için Vodafone Business Teknoloji Asistanım çözümünden güvenle destek alabilirsiniz.

 

 

 

Vodafone Business Teknoloji Asistanı Tüm Teknolojik Sorunları Çözmek İçin Yanınızda

 

İs gereği dijital çözümlerle tanışan veya bu çözümleri yeni yeni kullanmaya baslayan kullanıcılar için yukarıda sıralanan nedenlerin yanı sıra, iş sırasında ortaya çıkabilen teknolojik
sorunlar da önemli zaman kayıplarına ve aksaklıklara sebep olabiliyor. Bu sorunlara zamanında müdahale etmemek, kolayca çözülebilecek bir problemin ciddi risklere dönüşmesine yol açabiliyor. Vodafone Business, esnafların dijitalleşmeyi hızlandırmalarına yardımcı olan çözümleriyle bu sorunların üstesinden gelmelerine destek oluyor. Vodafone Business Teknoloji Asistanım, bir teknoloji destek servisi olarak yaşadığınız her soruna hızlıca çözüm sunuyor. Teknoloji Asistanım çözümünde sunulan çok sayıda hizmetten öne çıkanlar şöyle sıralanıyor:

  • PC yedek alımı, sıfırlama ve yedeğin yeniden yüklenmesi
  • Ekran kartı arızalanması durumunda sürücülerin güncellenmesi
  • Yazıcının bilgisayara tanıtılması, sürücülerinin yüklenmesi, güncellenmesi
  • Modem, router, switch cihazların kurulumunun yapılması, sıfırlaması ve ayarlanması
  • Yazıcı analizlerinin, arıza tespitinin yapılması
  • Bilgisayarın saklama alanı ayarlarının kontrol edilmesi, yedeğin alınması, diskin formatlanması
  • Bilgisayara her türlü internet güvenliği uygulamasının kurulması, arıza tespiti yapılarak
    sorun çözülmesi veya teknik servis önerisi
  • Telefon ve tabletin ilk kurulumu
  • Hafızası dolmuş telefonun yedeklenmesi, sıfırlanması, yedekten geri yüklenmesi
  • Aboneye uygun telefon ve tablet önerilmesi
  • Bluetooth cihazının kurulumu ve diğer cihazlara tanıtımının yapılması.

Sadece iş yeri sahiplerine özel olarak sunulan bu paket ile bilgisayar, telefon, yazıcı gibi donanımsal ekipmanlarınızda teknik aksaklık yaşadığınızda veya yazılımlarla ilgili teknolojik desteğe ihtiyaç duydugunuz her durumda, telefonla ya da uzaktan bağlantıyla sorununuz en hızlı şekilde çözülebilir. Teknoloji asistanınızın, yazılım veya donanım sistemleriyle ilgili her türlü sorununuzu hızlı bir şekilde gidereceğine güvenebilirsiniz.

 

Vodafone Business Teknoloji Asistanım Paketi hakkında ayrıntılı bilgiye buradan  ulaşabilirsiniz.

Dijitalleşme Yolunda Esnafların En Büyük Engelleri